Kursplan - Social utsatthet och ohälsa
Omfattning
15 hp
Kurskod
SAA054
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-11-20
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Making oneself heard - childrens experiences of empowerment in Swedish preschools.
Early Child Development and Care, DOI: 10.1080/03004430.2014.940931, 2014
Barnperspektiv i socialtjänstens arbete
1. uppl. : Malmö : Gleerups, 2014 - 165 s.
ISBN: 9789140685667 LIBRIS-ID: 16311705
Migration och etnicitet : perspektiv på ett mångkulturellt Sverige
2.,[ omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 446 s.
ISBN: 9789144105239 LIBRIS-ID: 18168960
Honour-Related Problems in School Contexts in Sweden - theoretical perspective and prevention
Mälardalen University: Mälardalen Studies in Educational Sciences 10, 2014
Erkännande
1. uppl. : Malmö : Liber, 2009 - 126 s.
ISBN: 978-91-47-08895-9 LIBRIS-ID: 11217825
URL: Omslagsbild
Våldsutsatta kvinnor : samhällets ansvar
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 303 s.
ISBN: 9789144094441 LIBRIS-ID: 16596468
Kritiskt socialt arbete
1. uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 185 s.
ISBN: 978-91-47-09688-6 LIBRIS-ID: 12681501
Utsatthet, marginalisering och utanförskap
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 268 s.
ISBN: 9789144077178 LIBRIS-ID: 14218343
Psykiska funktionshinder i samhället : aktörer, insatser, reformer
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2010 - 178 s.
ISBN: 978-91-40-66597-3 LIBRIS-ID: 11779981
Bättre insatser vid missbruk och beroende - individen, kunskapen och ansvaret - Missbrukarsutredningens förslag
SOU Rapport: 2011:35,
URL: Länk
Män och jämställdhet : betänkande
Stockholm : Fritze, 2014 - 575 s.
ISBN: 9789138240717 LIBRIS-ID: 15124227
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om social utsatthet och ohälsa. Under kursen ska den studerande söka aktuell forskning och utveckla fördjupade kunskaper om individers och gruppers livssituationer präglade av utsatthet och ohälsa i relation till kön, klass, ålder, etnicitet, funktionsnedsättning och sexuell läggning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 redogöra för empiriska förhållanden av social utsatthet och ohälsa
2 redogöra för och diskutera förhållanden på individ-, grupp- och samhällsnivå som kan leda till olika former av social utsatthet och ohälsa
3 redogöra för och analysera social utsatthet och ohälsa utifrån olika teorier inom socialt arbete samt ur ett brukarperspektiv
4 redogöra för och förstå utsatthetens samband med kön, klass, ålder, etnicitet, funktionsnedsättning och sexuell läggning utifrån ett intersektionellt perspektiv
5 identifiera konsekvenser av social utsatthet och ohälsa i form av diskriminering och exkludering
Färdighet och förmåga
6 självständigt söka, sammanställa och analysera resultat från aktuell forskning inom området social utsatthet och ohälsa
7 reflektera över och diskutera forskningsbaserade kunskaper om social utsatthet och ohälsa och deras tillämpning i socialt arbete
8 reflektera över och diskutera hur social utsatthet och ohälsa kan få betydelse för individers och gruppers självbild och utveckling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
9 reflektera över den egna synen på social utsatthet och ohälsa i relation till kön, klass, ålder, etnicitet, funktionsnedsättning och sexuell läggning
10 kritiskt värdera och diskutera det professionella sociala arbetets förutsättningar att arbeta utifrån ett intersektionellt perspektiv
Innehåll
Problematisering av begreppen social utsatthet och ohälsa
Aktuell forskning och analyser av social utsatthet och ohälsa
Teoretiska perspektiv på social utsatthet och ohälsa
Utsatthet och ohälsa i relation till kön, klass, ålder, etnicitet, funktionsnedsättning och sexuell läggning
Brukarperspektiv på social utsatthet och ohälsa
Studentvalda fördjupningsarbeten inom områden såsom arbetslöshet, fattigdom, missbruksproblematik, fysisk och psykisk ohälsa
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier, diskussioner och ett självständigt fördjupningsarbete. Undervisnings¬formerna syftar till att de studerande ska träna aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
105 hp inom Socionomprogrammet eller motsvarande.
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 0,5 hp, deltagande i reflektionsgrupp. Personlig och professionell utveckling. Lärandemål 1-10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
NÄR1, Närvaro, 1 hp, närvaro minst 75% av kursens föreläsningar, gruppövningar, fältstudier och studiebesök. Frånvaro kompletteras enligt särskilda anvisningar, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PMO1, PM, 3 hp, skriftlig och muntlig redovisning i grupp. Självständigt fördjupningsarbete. Lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, empiriska förhållanden. Skriftlig och muntlig redovisning individuellt och i grupp. Lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 1,5 hp, teoretiska perspektiv och brukarperspektiv. Skriftlig och muntlig redovisning individuellt och i grupp. Teorier om sociala problem. Lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, Salstentamen, 7,5 hp, social utsatthet och ohälsa. Skriftlig individuell tentamen. Lärandemål 1-10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på TEN1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter SAA032.