Kursplan - Barn, familj och människans utveckling i ett livsloppsperspektiv
Omfattning
15 hp
Kurskod
SAA050
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-11-20
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Ensamkommande barn : en forskningsöversikt
1. uppl. : Malmö : Studentlitteratur, 2011 - 156 s.
ISBN: 978-91-44-07641-6 LIBRIS-ID: 12285665
Att förstå, bemöta och behandla bråkiga barn
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 325, [3] s.
ISBN: 9789144049083 LIBRIS-ID: 10658283
Mänskligt beteende : perspektiv inom socialt arbete
1. uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 371 s.
ISBN: 978-91-47-09677-0 LIBRIS-ID: 12594530
Modern teoribildning i socialt arbete 3 utgåvan
Natur & Kultur Akademisk, 2015 - 650 s.
ISBN: 9789127140950 (inb.) LIBRIS-ID: 17414456
Beckomberga : ode till min familj : roman
[Ny utg.] : Stockholm : Bonnier pocket, 2015 - 355 s.
ISBN: 9789174294675 LIBRIS-ID: 17417682
Relationer som hjälper : om återhämtningsprocesser vid svåra psykiska problem
Lund : Studentlitteratur, 2008 - 141 s.
ISBN: 9789144048628 LIBRIS-ID: 10738038
Åldrandets socialpsykologi
8., rev. utg. : Stockholm : Norstedt, 2011 - 349 s.
ISBN: 978-91-1-302970-2 (inb.) LIBRIS-ID: 12032982
Övrigt
Dessutom tillkommer minst tre forskningsartiklar som du själv väljer.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om människans psykosociala utveckling från barndom till ålderdom och livets slutskede. Den studerande ska även förvärva kunskaper om samspelets och anknytningens betydelse mellan barn och föräldrar. Vidare ska den studerande förvärva kunskaper om och reflektera över olika former av utsatthet under livsloppet vad avser klass, kön, etnicitet, ålder och funktionsförmåga, samt kunskap om metoder i socialt arbete i förebyggande, stödjande och behandlande syfte.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
1 redogöra för människans psykosociala utveckling från barndom till ålderdom
2 redogöra för olika avvikelser under människans psykosociala utveckling och olika risk- och skyddsfaktorers betydelse
3 redogöra för grundläggande utvecklingspsykologiska teorier, begrepp och synsätt med applikation på socialt arbete
4 redogöra för olika former av social utsatthet hos barn, familjer, äldre och personer med nedsatt funktionsförmåga
5 beskriva metoder i barn- och familjearbete i krisintervenerande, förebyggande, stödjande och behandlande syfte
Färdighet och förmåga
6 reflektera över samspelets och anknytningens betydelse mellan barn och föräldrar
7 diskutera och analysera människors utsatthet vad avser klass, kön, etnicitet, ålder och funktionsförmåga
8 ge exempel på system- och nätverksteoretiskt tänkande i barn och familjearbete
9 koppla kunskaper om människans psykosociala utveckling till interventioner i socialt arbete utifrån ett livsloppsperspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
10 granska och värdera metoder i barn och familjearbete ur ett barnperspektiv
11 granska och värdera metoder utifrån ett livsloppsperspektiv
12 uppvisa en reflekterande förmåga utifrån sin egen person samt visa förståelse för egna värderingar i relation till ett professionellt förhållningssätt i det sociala arbetet
Innehåll
Motorisk utveckling
Kognitiv och perceptuell utveckling
Socioemotionell utveckling och självets utveckling
Antisocialt beteende, kriminalitet och missbruk
Psykiska problem
Neuropsykologiska störningar
Förebyggande arbete och tidiga insatser
Barn, familj och nätverk
Interaktion individ/familj/omgivning
Människans livsvillkor utifrån klass, kön, etnicitet, ålder och funktionsförmåga
Familjens situation i det senmoderna samhället
Förklaringsmodeller till utsatthet
Teorier och modeller för barn- och familjearbete, nätverksarbete och anhörigstöd
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier, temaarbete, fältstudier samt gruppövningar. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
45 hp inom Socionomprogrammet eller motsvarande.
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 0,5 hp, deltagande i reflektionsgrupp. Personlig och professionell utveckling. Lärandemål 1-12, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Hemtentamen, 8 hp, individuell skriftlig tentamen. Utsatthet hos barn, familjer, äldre samt personer med nedsatt funktionsförmåga. Lärandemål 1-12, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
NÄR1, Närvaro, 1 hp, vid minst 75% av kursens föreläsningar och gruppövningar. Frånvaro kompletteras enligt särskilda anvisningar, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 2 hp, skriftlig och muntlig redovisning i grupp. Grundläggande teorier. Lärandemål 1-3, 6-7 och 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 1,5 hp, skriftlig och muntlig redovisning i grupp. Livslopp och avvikelser under utvecklingen. Lärandemål 4-5, 7, 9 och 11, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, Fältarbete, 2 hp, untlig redovisning i grupp. Familjen och miljön. System- och nätverksteori. Lärandemål 4-5, 7-9 och 11-12, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter SAA025.