Kursplan - Evidensbaserad praktik och utvärdering
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FYS022
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Fysioterapi, Arbetslivsvetenskap, Folkhälsovetenskap, Socialt arbete, Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-11-20
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Evidence-based mangement: Concept cleanup time
Academy of Management Perspectives, 2009, 19-32,
How to decide if review articles are trustworthy and relevant for practice
Nursing Times Learning curve, 1999, 3 (6): 4-6,
Systematic reviews of qualitative research
Clinical effectiveness in Nursing, 2001, 5:111-119,
Evidence-based social work : a critical stance
London : Routledge, 2009 - xix, 216 p.
ISBN: 0415468221 (hbk.) LIBRIS-ID: 11462481
Systematic reviews
Palliative Medicine, 1999, 13: 75-80,
The nature of qualitative evidence
Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications, cop. 2001 - xv, 321 s.
ISBN: 0-7619-2284-9 (cloth : alk. paper) ; LIBRIS-ID: 5601920
A re-consideration of what constitutes evidence in health care professions
Nursing Sciences Quaterly, 2007, 20 (1) 85-88,
Validity, trustworthiness and rigour; Quality and the idea of qualitative research
Journal of Advanced Nursing, 2006, 53 (3): 304-310,
What counts as evidence in evidence-based practice?
Journal of Advanced Nursing, 47 (1), 81-90, 2004
Evidence-based medicine : how to practice and teach it
4. ed. : Edinburgh : Elsevier Churchill Livingstone, 2011 - xvii, 293 s.
ISBN: 9780702031274 (pbk.) LIBRIS-ID: 12289436
Qualitative meta-synthesis: A question of dialoguing with texts
Journal of Advanced Nursing, 2006, 53 (3): 311-318,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupade kunskaper om betydelser av evidens inom hälsa och välfärd. Vidare syftar kursen till att studenten ska kunna tillämpa systematisk databassökning, skaffa sig kunskaper om modeller för kunskapsöverföring och utvärdering som grund för utveckling av evidensbaserat arbetssätt inom hälsa och välfärd.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 redogöra för och värdera innebörder av evidens i relation till vårdtagare/brukare.
2 redogöra för och värdera innebörder av evidens i relation till utvecklingsarbeten.
3 redogöra för och tillämpa systematisk databassökning med utgångspunkt i kunskapshierarkier
4 argumentera för hur innebörder i begreppet evidens påverkas av synsätt och perspektiv inom discipliner och professioner.
5 redogöra för och värdera olika modeller för kunskapsöverföring till verksamheter inom hälso- och välfärdsområdet
6 redogöra för och värdera olika modeller och metoder för utvärdering
7 självständigt identifiera och beskriva ett område inom hälsa och välfärd i behov av utveckling av ett evidensbaserat arbetssätt
Innehåll
Olika perspektiv på begreppet evidens
Perspektiv på sökning efter evidens – strategier för forskning och praktisk verksamhet
Modeller för kunskapsöverföring som grund för evidensbaserad vård, rehabilitering, folkhälsoarbete och socialt arbete
Modeller och metoder för utvärdering
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar och seminarier. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska träna aktivt kunskapssökande, kritisk reflektion och argumentation enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Kandidatexamen inom något av ämnesområdena folkhälsovetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap, fysioterapi, socialt arbete, sociologi, psykologi eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
SEM1, Seminarium, 2,5 hp, diskutera och värdera evidensbegreppet i förhållande till praktisk verksamhet. Lärandemål 1, 2 och 4. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 5 hp, PM. Lärandemål 3, 5, 6 och 7. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VSG029.