Kursplan - Fysioterapi: Metoder för undersökning - klinisk kurs
Omfattning
25.5 hp
Kurskod
FYS005
Giltig från
Vårtermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Fysioterapi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-11-20
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Fysioterapi för barn och ungdom : teori och tillämpning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 303 s.
ISBN: 9789144070681 LIBRIS-ID: 14638388
Musculoskeletal assessment : joint motion and muscle testing
Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 3rd ed., 2013
Grundläggande ortopedisk medicin : Axel, nacke, thorax
4., omarb. uppl. : Gävle : Shoedoc, 2009 - 328 s.
ISBN: 978-91-633-4462-6 (inb.) LIBRIS-ID: 11599530
Vad säger patientdatalagen om patientjournaler?
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2009 - 63 s.
ISBN: 978-91-7205-628-2 LIBRIS-ID: 11324967
Det räcker inte att vara snäll : om empati och professionellt bemötande inom människovårdande yrken
2., omarb. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2009 - 216 s.
ISBN: 978-91-27-11770-9 (inb.) LIBRIS-ID: 11269046
Rörelseorganens funktionsstörningar : klinik och sjukgymnastik
3., [omarb. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 424 s.
ISBN: 978-91-44-03954-1 LIBRIS-ID: 10275620
Sjukgymnastik vid nedsatt lungfunktion
2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 172 s.
ISBN: 978-91-44-06874-9 LIBRIS-ID: 12309134
Kommunikation : samtal och bemötande i vården
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 472 s.
ISBN: 978-91-44-07007-0 LIBRIS-ID: 13615449
Motor control : translating research into clinical practice
4. ed. : Philadelphia, Pa. : Lippincott Williams & Wilkins, 2011 - 641 s.
ISBN: 978-1-60831-018-0 (hbk.) LIBRIS-ID: 12125052
Grundläggande ortopedisk medicin. : Ländrygg, bäcken, höft
Sollentuna : Orion-Farmos läkemedel, 1992 - 186 s.
ISBN: 91-970727-7-X (inb.) LIBRIS-ID: 8224399
Beteendemedicinska tillämpningar i sjukgymnastik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 123 s.
ISBN: 978-91-44-05935-8 LIBRIS-ID: 12455075
Webbadresser
Övrigt
Metoder för undersökning av rörelsefunktioner. Startkort och manualer.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig utökade kunskaper och kliniska färdigheter i beteendemedicinska metoder för undersökning och dokumentation. Vidare ska studenten skaffa sig ett professionellt förhållningssätt i relationen till patienter, anhöriga och andra vårdgivare.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 urskilja patientens problem och mål genom intervju/anamnes utifrån patientens perspektiv och med ett biopsykosocialt perspektiv på människan
2 självständigt motivera val av metoder för undersökning utifrån patientens problem och mål
3 självständigt och i samverkan med patienten, praktiskt kunna tillämpa metoder för undersökning
4 visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån patientens behov
5 arbeta med god säkerhet för patienten
6 tillämpa god ergonomi i patientarbetet
7 praktiskt och teoretiskt tillämpa centrala begrepp i beteendemedicinska teorier och modeller i en funktionell beteendeanalys
8 formulera specifika och mätbara mål tillsammans med patienten
9 tillämpa principer för dokumentation av undersökning i förhållande till WHO:s klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa (ICF), kliniska problemlösningsmodeller samt aktuell lagstiftning och Socialstyrelsens riktlinjer
10 inhämta och delge relevant information från/till patient, anhörig och andra vårdgivare
11 tillämpa ett professionellt förhållningssätt vid kommunikation och samarbete med patient, anhörig och andra vårdgivare
12 reflektera kring och värdera sitt eget och andras agerande gällande professionellt förhållningssätt och prioriteringar inom vården
13 reflektera kring sin egen och andras samarbets- och organisationsförmåga i samband med arbete i studiegrupp
14 reflektera kring den personliga och yrkesmässiga utvecklingsprocess som studenten genomgår under den verksamhetsförlagda utbildningen samt identifiera sitt behov av fortsatt kunskaps- och kompetensutveckling
15 visa förmåga att kritiskt granska och värdera olika undersökningsmetoder
Innehåll
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med fokus på undersökning och analys av rörelsefunktion utifrån patientens perspektiv och med ett biopsykosocialt perspektiv på människan. VFU:n sker inom öppenvård, slutenvård och äldrevård eller habilitering
Tillämpning av tekniker för intervju/anamnes
Tillämpning av metoder för undersökning, mätning och analys av aktivitets- och delaktighetsförmåga samt omgivningsfaktorer.
Tillämpning av metoder för undersökning, mätning och analys av patients föreställningar, förväntningar och farhågor rörande problem, mål och egen förmåga
Tillämpning av metoder för undersökning, mätning och analys av andning och lungfunktion, kondition, psykiska funktioner, rörelsefunktioner, sinnesfunktioner och smärta, funktioner i leder och skelett, muskelfunktion, balansfunktion, gångmönster och gånganalys samt förflyttning, teoretiskt och praktiskt
Diskussion kring kulturella aspekter av undersökning
Tillämpning av relevanta beteendemedicinska teorier och modeller för funktionell beteendeanalys. Här ingår bl. a. Respondent inlärningsteori, Operant inlärningsteori, Socialkognitiv teori, förändringsstadier från Transteoretiska modellen, teorier för motorisk kontroll samt principer grundade i träningsfysiologin
Diskussioner kring fiktiva och verkliga patientfall
Diskussioner utifrån frågeställningar kring etiska principer i vården, genusperspektiv och prioriteringar utifrån nationella och lokala prioriteringsordningar
Egna inlärningsmål formuleras av studenten inför respektive VFU-period
Värdera undersökningsmetoders reliabilitet och validitet i relation till individen
Undervisning
Undervisningen bedrivs som verksamhetsförlagd utbildning, individuellt arbete och arbete i grupp samt seminarier.
Närmare anvisningar gällande verksamhetsförlagd utbildning, se studiehandledning.
Särskild behörighet
Fysioterapi: Profession och vetenskaplig metodik 10,5 hp, Fysiologi och anatomi 15 hp, Fysioterapi: Rörelsevetenskap med ett beteendemedicinskt perspektiv 12 hp samt genomgången kurs Fysioterapi: Metoder för undersökning - preklinisk kurs 15 hp eller motsvarande.
Examination
PRA1, Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning, 5 hp. Skriftlig bedömning från klinisk handledare. Obligatorisk närvaro vid undervisning i hjärt-lungräddning och vårdhygien. Avser lärandemål 1-5, 7, 10, 11. Betyg Godkänd (G).
PRA2, Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning, 12 hp. Skriftlig, muntlig och praktisk individuell examination samt skriftlig bedömning från klinisk handledare. Avser lärandemål 1-11. Betyg Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 8,5 hp. Sker muntligt, skriftligt samt praktiskt individuellt vid seminarier. Avser lärandemål 1, 2, 4, 7, 8, 12-15. Betyg Godkänd (G).
För PRA1 och PRA2 gäller begränsade examinationsmöjligheter.
I fråga om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där tillgången på praktikplatser är begränsad ges endast ett omtentamenstillfälle/en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger. (Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (MDH), enligt rektorsbeslut.)
Student som av arbetsplats där VFU bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för MDH framkommer särskilda skäl som utvisar att VFU måste avbrytas. Vid beslut om underkännande av VFU i förtid ska MDH upprätta en individuell studieplan för studenten. Innan student erbjuds ny möjlighet till VFU skall de åtaganden som finns i studieplanen vara uppfyllda.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VSG023 och VSG032.