Kursplan - Specialpedagogiska perspektiv - Speciallärare
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA905
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2015-02-02
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursens syfte är att studenterna utvecklar kunskaper om specialpedagogisk verksamhet utifrån olika perspektiv, särskilt med betydelse för ett arbete som speciallärare. Syftet är även att de får en inblick i hur vetenskapliga problem behandlas inom specialpedagogisk forskning.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
- kritiskt granska och analysera olika perspektiv på specialpedagogisk verksamhet
- jämföra och relatera olika områden i den specialpedagogiska yrkespraktiken till varandra
- identifiera och reflektera över praktiskt specialpedagogiskt arbete som speciallärare
- granska och reflektera över förhållandet mellan specialpedagogisk forskning och specialpedagogiskt arbete
Innehåll
- Specialpedagogisk verksamhet utifrån ett historiskt perspektiv
- Olika områden i den specialpedagogiska yrkespraktiken
- Praktiskt specialpedagogiskt arbete som speciallärare utifrån ett aktörsperspektiv
- Olika perspektiv på specialpedagogik och specialpedagogisk verksamhet
- En översikt gällande specialpedagogisk forskning i Sverige och andra länder
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Lärar- eller förskollärarexamen samt anställd i grundsärskolan, gymnasiesärskolan eller särskild utbildning för vuxna. Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet II enligt Förordning om statsbidrag för fortbildning av lärare SFS 2007:222. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Examination
INL1, specialpedagogiska perspektiv och forskning, 5 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, specialpedagogiska yrkespraktiken, 4 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
PRO3, fältstudier, 4 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 2 hp, muntlig redovisning, Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen innehåller moment med obligatorisk närvaro, se studiehandledning.