Kursplan - Förskolans pedagogik och didaktik
Omfattning
15 hp
Kurskod
PEA064
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2015-02-02
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Från görande till lärande och förståelse: En studie av lärares lärande inom estetik
Nordisk Barnehageforskning 1 (1), 2008
Förskollärarens förtydligade ansvar - en balansgång mellan ett demokratiskt förhållningssätt och att utöva yrkeskunskap
Nordisk Barnehageforskning, Vol 7, nr 7, 2014
Förskolans didaktik och dockan som redskap : kommunikation och skapande i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 132 s.
ISBN: 978-91-44-06866-4 LIBRIS-ID: 12340469
URL: Filmer
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09998-6 LIBRIS-ID: 13458664
Etik i pedagogiskt vardagsarbete
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 240 s.
ISBN: 9789147084197 LIBRIS-ID: 10451601
URL: Omslagsbild
Goda lärmiljöer för barn
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 233 s.
ISBN: 978-91-44-07201-2 LIBRIS-ID: 12340463
Att förstå förskolan : vardagslivets institutionella ansikten
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 236 s.
ISBN: 9789144009636 LIBRIS-ID: 10352141
Young childrens experience of aesthetics in preschool
Nordisk Barnehageforskning, Vol 6 Nr 31, 2013
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket, 2010 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32538-4 LIBRIS-ID: 12015180
Lärande för hållbar utveckling i förskolan - Kunskapsinnehåll, delaktighet och aktörskap kommunicerat i text
Nordisk Barnehageforskning, 5(2), 1-21. issn 1890-916, 2012
URL: Länk
Lärande i sagans värld : om temaarbete i förskola och förskoleklass
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2009 - 183 s.
ISBN: 9789197761512 LIBRIS-ID: 11320111
Förskollärarkompetens i förändring
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 139 s.
ISBN: 9789144105338 LIBRIS-ID: 17351426
Artiklar
Teaching for action competence.
SAGE Open, 2014
Referenslitteratur
Att skapa platser i naturmiljöer. Om hur vardagliga praktiker i en Ur och Skur-förskola bidrar till att ge platser identiteter
Norsk Barnehagsforskning, Vol 5, nr 10, 2012
-
Böcker
Från görande till lärande och förståelse: En studie av lärares lärande inom estetik
Nordisk Barnehageforskning 1 (1), 2008
Three approaches from Europe: Waldorf, Montessori and Reggio Emilia
Faculty Publications, Department of Child, Youth,and Family Studies. University of Nebraska Lincoln, 2002
Förskollärarens förtydligade ansvar - en balansgång mellan ett demokratiskt förhållningssätt och att utöva yrkeskunskap
Nordisk Barnehageforskning, Vol 7, nr 7, 2014
Förskolans didaktik och dockan som redskap : kommunikation och skapande i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 132 s.
ISBN: 978-91-44-06866-4 LIBRIS-ID: 12340469
URL: Filmer
Boken om pedagogerna
6., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 448 s.
ISBN: 978-91-47-10000-2 LIBRIS-ID: 12188663
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09998-6 LIBRIS-ID: 13458664
Etik i pedagogiskt vardagsarbete
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 240 s.
ISBN: 9789147084197 LIBRIS-ID: 10451601
URL: Omslagsbild
Goda lärmiljöer för barn
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 233 s.
ISBN: 978-91-44-07201-2 LIBRIS-ID: 12340463
Att förstå förskolan : vardagslivets institutionella ansikten
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 236 s.
ISBN: 9789144009636 LIBRIS-ID: 10352141
Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola
4., [omarb. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-44-07486-3 LIBRIS-ID: 12320907
Young childrens experience of aesthetics in preschool
Nordisk Barnehageforskning, Vol 6 Nr 31, 2013
Preschool teaching in Sweden - a profession in change
Educational Research. Volume 53, 2011
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket, 2010 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32538-4 LIBRIS-ID: 12015180
Lärande för hållbar utveckling i förskolan - Kunskapsinnehåll, delaktighet och aktörskap kommunicerat i text
Nordisk Barnehageforskning, 5(2), 1-21. issn 1890-916, 2012
URL: Länk
Artiklar
Teaching for action competence.
SAGE Open, 2014
Referenslitteratur
Att skapa platser i naturmiljöer. Om hur vardagliga praktiker i en Ur och Skur-förskola bidrar till att ge platser identiteter
Norsk Barnehagsforskning, Vol 5, nr 10, 2012
Syfte
Kursens syfte är att studenten skall utveckla bred kunskap om olika förskolepedagogiska traditioner. Därtill syftar kursen till att befästa och utveckla kunskap om förskolans pedagogiska verksamhet utifrån verksamhetsspecifik metodik och didaktiska perspektiv. Vidare syftar kursen till att utveckla kunskap om yrkesspecifika kompetenser för förskollärarprofessionen samt utveckla en förmåga att analysera dessa i relation till förskolans uppdrag och styrdokument.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:
- beskriva och analysera olika förskolepedagogiska traditioner och diskutera deras konsekvenser för pedagogisk praktik och miljö
- redogöra för och analysera verksamhetsspecifik metodik och didaktiska perspektiv i förskolans verksamhet
- identifiera och kritiskt granska de för förskolläraryrket yrkesspecifika kompetenser i relation till förskolans uppdrag
- urskilja och diskutera yrkesetiska perspektiv på förskollärarprofessionen
- didaktiskt tillämpa lekinriktat, estetiskt och tematiskt arbetssätt i syfte att stödja barns lek och meningsskapande
- formulera och problematisera innebörder av lärande i förhållande till hållbar utveckling
Innehåll
- Förskolepedagogiska traditioner
- Förskolans pedagogik, metodik och didaktik
- Lekinriktat, estetiskt och tematiskt arbetssätt
- Förskollärarprofession och yrkesetik
- Pedagogiska och didaktiska redskap
- Lärande för hållbar utveckling
Undervisning
Föreläsningar, studiegruppsarbete och seminarier, fältstudier, workshops och handledda övningar.
Särskild behörighet
30 hp förskolepedagogik i vilket ingår Barns utveckling och lärande i förskolan del I 7,5 hp samt 22,5 hp UVK och 7,5 hp VFU 1
Examination
TEN2, muntlig tentamen, 4 hp, förskolepedagogiska traditioner, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN3, muntlig tentamen, 3,5 hp, förskollärarprofessionen, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, skriftlig individuell inlämningsuppgift, 1,5 hp, lärande för hållbar utveckling, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN4, individuell hemtentamen, 6 hp, förskolans pedagogik och didaktik, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på inlämningsuppgift och hemtentamen (INL1 och TEN4).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.