Kursplan - Mödrahälsovård, antikonception och sexuell hälsa - klinisk utbildning
Omfattning
15 hp
Kurskod
VAE123
Giltig från
Vårtermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2015-02-02
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups, 2014 - 122 s.
ISBN: 9789140688255 LIBRIS-ID: 16595852
Kropp och genus i medicinen
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 475 s.
ISBN: 91-44-03217-X LIBRIS-ID: 9692471
Lärobok för barnmorskor
3., omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 686 s.
ISBN: 978-91-44-05210-6 LIBRIS-ID: 11573830
NCK-rapport
Uppsala : Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK), Uppsala universitet, 2008-
Föräldrar frågar, vi vågar : att leda föräldragrupper : interaktiva metoder och övningar för personal inom mödra- och barnhälsovård
[Göteborg : PedEtik], cop. 2008 - 42 s.
ISBN: 9789197216890 LIBRIS-ID: 11205515
Familjeplanering : preventivmetoder, aborter och rådgivning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 117 s.
ISBN: 9789144040103 LIBRIS-ID: 10713562
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården.
45. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 872 s.
ISBN: 9789147111619 LIBRIS-ID: 14803829
The concept of collaborative health, volym 24 (6)
Journal of Interprofessional Care, 2010
Four Cultures of collaborative Health. A first empirical study.
Scandinavian Journal of Public Administration 16 (2), 69 - 91, 2013
URL: Länk
Samarbetshälsa : om effektivt samarbete och välbefinnande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 177 s.
ISBN: 978-91-44-06057-6 LIBRIS-ID: 12320902
Mödrahälsovård, sexuell och reproduktiv hälsa
Stockholm : Svensk förening för obstetrik och gynekologi, 2008 - 136 s.
ARG-rapporter
Svensk förening för Obstetrik och gynekologi (SFOG) arbets- och referensgrupp),
URL: Länk
Att växa som föräldragruppsledare
Statens folkhälsoinstitut, 2009
Övrigt
Senaste upplagan gäller för samtliga titlar. Förutom ovanstående litteratur tillkommer aktuella vetenskapliga artiklar, rapporter, lagar förordningar och register.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Referenslitteratur
Kvinnlig könsstympning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 137 s.
ISBN: 978-91-44-04672-3 LIBRIS-ID: 11258114
Det kognitiva samtalet i vården
Stockholm : Natur och kultur, 2004 - 217, [1] s.
ISBN: 91-27-09823-0 (inb.) LIBRIS-ID: 9658766
Material om föräldragrupper
Landstinget Västmanland,
Ungdomar, sexualitet och relationer
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 376 s.
ISBN: 978-91-44-04934-2 LIBRIS-ID: 11300559
STI-kompendium för läkarstuderande
Venhälsan, Södersjukhuset, 5:e reviderade upplagan, 2009
Syfte
Kursen syftar till att studenten ytterligare ska fördjupa sina kunskaper och färdigheter i mödravård, antikonception och sexuell hälsa, utveckla sin förmåga att utföra hälsobevarande och förebyggande arbete och tillägna sig kunskaper för att identifiera och prioritera kvinnans och det väntande barnets behov i ett samhälls- och familjeperspektiv. Vidare syftar kursen till att studenten ska sammanställa och rapportera relevant kunskap inom komplicerad mödrahälsovård, antikonception och/eller sexuell hälsa.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna visa färdighet och förmåga att självständigt:
1. bedriva vård och ge information innan, under och efter en graviditet utifrån kvinnans behov och förutsättningar
2. observera, analysera, och dokumentera graviditetens förlopp
3. identifiera fysiologiska, psykologiska och sociala riskfaktorer och vidta adekvata åtgärder för kvinnan, det väntade barnet och familjen
4. vara lyhörd för kvinnan och partnerns frågor och önskemål inför förlossningen
5. planera, leda och i samverkan med blivande föräldrar genomföra och utvärdera stöd i föräldraskap
6. i dialog ge stöd och vägledning i sex- och samlevnadsfrågor i olika livsfaser inom ungdomsmottagning och mödrahälsovård
7. genomföra gynekologisk undersökning inom barnmorskans kompetensområde
8. ge information om och följa upp provtagning av sexuellt överförbara infektioner (STI)
9. ge information om och administrera antikonception
10. utföra gynekologisk cellprovtagning
11. samverka i vårdprocessen inom och mellan yrkesgrupper, olika funktioner, enheter, nivåer, verksamheter och ansvarsområden liksom olika vårdgivare och myndigheter
12. kritiskt värdera och förhålla sig till sin personliga och professionella utveckling (PPU) avseende ledarskap och samverkan i team
13. sammanställa och rapportera relevant kunskap inom komplicerad mödrahälsovård, antikonception och/eller sexuell hälsa
Innehåll
Okomplicerad och komplicerad graviditet
Hälsosamtal med gravida kvinnor
Planera, genomföra och utvärdera stöd i föräldragrupp och stöd och vägledning vid amning
Hormonell och icke-hormonell antikonception och insättning av 5 spiraler (intyg)
Gynekologisk cellprovtagning
Klimakteriet och klimakteriella besvär
Information om fosterdiagnostik
Sexualitet och samlevnadsfrågor i olika livsfaser
Oplanerad och oönskad graviditet
Provtagning och samtal i samband med sexuellt överförbara infektioner (STI)
Sex- och samlevnadsundervisning och information på ungdomsmottagning
Sammanställa, värdera och redovisa ett patientfall inom komplicerad mödrahälsovård, antikonception eller sexuell hälsa
Personlig och professionell utveckling (PPU) avseende ledarskap och team
Undervisning
Undervisningsformerna bygger på studenternas egna aktiva kunskapssökande som bedrivs i form av klinisk utbildning och kompletteras med uppgifter individuellt och i grupp samt litteraturstudier. Personlig och professionell utveckling (PPU)
Närmare anvisningar gällande verksamhetsförlagd utbildning, se studiehandledning.
Särskild behörighet
Kvinnors hälsa och livsvillkor 7,5 hp, Obstetrik, gynekologi och neonatal vård 7,5 hp, Normal graviditet, barnafödande och puerperium 7,5 hp. Genomgången kurs Förlossningsvård 1 - klinisk utbildning 7,5 hp, Puerperal, neonatal och gynekologisk vård - klinisk utbildning 7,5 hp.
Examination
Gruppuppgift (GRU1) 0.5 hp Reflekterande samtal i grupp personlig och professionell utveckling (PPU) avseende ledarskap och team, lärandemål 11-12. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Skriftlig inlämningsuppgift, 0.5 hp, av planering, genomförande, och utvärdering av föräldragrupp, individuellt eller i par, lärandemål 5. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRA1, Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning, 10 hp inom mödrahälsovård, 1 hp inom specialistmödravård, 1 hp på ungdomsmottagning och 1hp inom ett valfritt område i samråd med ansvarig lärare, lärandemål 1-10. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 0,5 hp, individuell, muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, patientfall inom mödrahälsovård, lärandemål 13. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, Salstentamen, 0,5 hp Skriftlig, individuell tentamen i antikonception och STI avseende lärandemål 6,8,9. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För PRA1 gäller begränsade examinationsmöjligheter.
I fråga om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där tillgången på praktikplatser är begränsad ges endast ett omtentamenstillfälle/en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger. (Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (MDH), enligt rektorsbeslut.)
Student som av arbetsplats där VFU bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för MDH framkommer särskilda skäl som utvisar att VFU måste avbrytas. Vid beslut om underkännande av VFU i förtid ska MDH upprätta en individuell studieplan för studenten. Innan student erbjuds ny möjlighet till VFU skall de åtaganden som finns i studieplanen vara uppfyllda.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE055 och VAE112.