Kursplan - Psykiatrisk omvårdnad vid maktlöshet och självförakt
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE043
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2014-11-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall fördjupa och bredda sin förmåga att planera och genomföra professionell och evidensbaserad vård i mötet med patienter vars hälsohinder kan beskrivas som maktlöshet, tomhet och självförakt. Studenten skall vidare utveckla sin kunskap om kunskapsteoretiska ansatser som används inom vårdvetenskaplig forskning och deras betydelse för vårdteoretisk utveckling.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten med utgångspunkt i vårdvetenskaplig teoribildning och klinisk vårdforskning samt med beaktande av patientens livsvärldsperspektiv kunna:
1 beskriva hur lidandeberättelsen gestaltar sig hos patienter vars hälsohinder präglas av maktlöshet, tomhet och självförakt
2 relatera empiriska kunskaper om uttryck för maktlöshet, tomhet och självförakt till vårdvetenskaplig teoribildning
3 välja och utforma evidensbaserade och relevanta vårdhandlingar och vårdaktiviteter
4 argumentera för ställningstaganden rörande omvårdnaden av denna patientgrupp såväl skriftligt som muntligt
Vidare ska studenten kunna:
5 göra en analys av olika kunskapstraditioner i relation till etik och evidensbaserad omvårdnad
6 göra en analys av vilken betydelse kultur och genus har i relation till upplevelser av maktlöshet och självförakt
Innehåll
Mening och meningsskapande
Lidandeberättelsen
Vårdande samtal
Barn, ungdomar och maktlöshet
Kunskapsteori
Etik
Makt, genus och kultur
Undervisning
Utbildningen bygger på studentens aktiva kunskapssökande. Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier och gruppövningar samt enskilt arbete. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna självständigt aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Genomgången kurs Psykiatrisk omvårdnad vid förändrat stämningsläge 7,5 hp eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En A/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 2,5 hp, etik, evidens och kunskapsteori; Grupptentamen i form av skriftligt grupprocessdokument och muntlig presentation avseende lärandemål 4-5. Betyg Godkänd (G).
Inlämningsuppgift (INL1), 3,5 hp, omvårdnadsteoretiska perspektiv på hälsa, lidande och omvårdnad; Individuellt skriftligt arbete avseende lärandemål 1-4. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Närvaro (NÄR1), 1,5 hp, obligatorisk närvaro vid 80 % av förläsningar och seminarier, samt aktivt deltagande vid seminarier och på Blackboard avseende lärandemål 4 och 6. Frånvaro utöver detta kompletteras. Betyg Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter OVA033 och VÅE043.