Kursplan - Psykiatrisk vårdforskning och evidensbaserad psykiatrisk omvårdnad
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE059
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2014-11-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att undersöka hälsa och vårdande
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2014 - 208 s.
ISBN: 9789127134874 LIBRIS-ID: 14850374
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 590 s.
ISBN: 978-91-44-07135-0 LIBRIS-ID: 13537457
Omvårdnadsteori som referensram : i forskning och utveckling
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 216 s.
ISBN: 978-91-47-10550-2 LIBRIS-ID: 13480421
Vårdande vid psykisk ohälsa : - på avancerad nivå
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2014 - s.
ISBN: 9789144095394 LIBRIS-ID: 16666939
Artiklar
Qualitative research with small connected communities: Generating new knowledge while upholding research ethics, volym 22(5)
Qualitative Health Research, 2012
A Pilot Randomized Control Trial: Testing a Transitional Care Model for Acute Psychiatric Conditions
Journal of American Psychiatric Nurses Association, 2014 volym 20, doi: 10.1177/1078390314552190, sid. 315-327,
Participatory action research: moving beyond the mental health service user identity
Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 2013, volym 20, doi: 10.1111/jpm.12001,
How do we know if this is the best? Mental health-care professionals views on national guidelines for psychosocial interventions.
International Journal of Mental Health Nursing, 2014 -, doi: 10.1111/inm.12049 ,23(3),
Quality of care in psychosis and bipolar disorder from the service user perspective .
Qualitative Health Research, 2013- 23(12). doi: 10.1177/1049732313509896,
Irish psychiatric nurses self-reported barriers, facilitators and skills for developing evidence-based practice
Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 2012, volym 19, doi: 10.1111/j.1365-2850.2011.01763.x,
Internetadresser
Värdegrund för omvårdnad
Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2010 - 19 s.
ISBN: 978-91-85060-16-0 (korr.) LIBRIS-ID: 12037201
URL: Fulltext
Övrigt
Senaste upplagan gäller för samtliga titlar. Ytterligare litteratur i form av artiklar och metodböcker som studenten söker och väljer i samråd med kursledare.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall fördjupa och bredda sin förmåga att systematiskt sammanställa vetenskaplig kunskap samt utveckla sin förmåga att planera utvecklingsprojekt inom psykiatrisk omvårdnad.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 beskriva och argumentera för specialistsjuksköterskans roll och ansvar att leda, utveckla och evidensbasera den psykiatriska omvårdnaden
2 förklara samband mellan värdegrund, vårdkultur och utvecklingsarbete
3 identifiera, beskriva och problematisera ett kliniskt utvecklingsområde inom den psykiatriska omvårdnaden och relatera detta till aktuell forskning inom området
4 att utforma och presentera en PM för ett vårdvetenskapligt orienterat projekt inom det identifierade utvecklingsområdet
5 kritiskt granska projektplaner och kunna framföra förslag till hur dessa kan göras tydligare och/eller utvecklas
Innehåll
Olika perspektiv på evidens inom psykiatrisk vårdforskning
Sjuksköterskan som forskningskonsument, ledare och utvecklare av omvårdnad
Vårdkultur och teamarbete
Att välja och använda en teoretisk referensram
Metoder för forsknings- och utvecklingsarbete
Att beakta värdegrund och etik i forskning och utveckling
Undervisning
Utbildningen bygger på studentens aktiva kunskapssökande och självständiga litteraturstudier. Undervisningen sker i form av obligatoriska föreläsningar, seminarier och gruppövningar där litteraturen diskuteras samt studieuppgifter enskilt eller i grupp samt via Blackboard.
Särskild behörighet
Sjuksköterskeexamen enligt 1993 års studieordning eller motsvarande äldre examen samt omvårdnad/vårdvetenskap 60 hp på grundnivå varav 7,5 hp skall utgöras av vetenskaplig metod och 7,5 hp av självständigt arbete eller motsvarande. Minst 12 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid som sjuksköterska. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En A/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
Gruppuppgift (GRU2), 2 hp, evidens och värdegrundsarbete. Grupptentamen i form av skriftligt grupprocessdokument och muntlig presentation, avser lärandemål 1-2. Betyg Godkänd (G).
Närvaro (NÄR1), 1,5 hp, obligatorisk närvaro vid 80 % av förläsningar och seminarier, samt aktivt, teorianknutet deltagande i diskussioner på Blackboard. Frånvaro utöver detta kompletteras i samråd med kursansvarig lärare, avser lärandemål 1-2, 4-5. Betyg Godkänd (G).
PM (PM02), 4 hp, skriftligt PM samt PM-opposition, avser lärandemål 3-5. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på PM02. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter OVA031.