Kursplan - Vård och omsorg om äldre personer med demens och psykisk ohälsa
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE014
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2014-11-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Personcentrerad omvårdnad i teori och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 136 s.
ISBN: 978-91-44-05439-1 LIBRIS-ID: 11713829
Frontallobsdemens : den förbryllande sjukdomen
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2009 - 175 s.
ISBN: 978-91-7205-650-3 LIBRIS-ID: 11495297
När orden fattas oss : om demens, språk och kommunikation
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 200 s.
ISBN: 978-91-47-09921-4 LIBRIS-ID: 11767599
Värdighet i vården av äldre personer
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB, 2010 - 348 s.
ISBN: 978-91-44-05932-7 LIBRIS-ID: 11888839
Demensboken : omvårdnad och omsorg
1. uppl. : Göteborg : Printema, 2013 - 288 s.
ISBN: 978-91-979179-2-6 LIBRIS-ID: 13745874
Specifik omvårdnad vid svår demenssjukdom : en strukturerad arbetsmetod
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2013 - 130 s.
ISBN: 978-91-40-68288-8 LIBRIS-ID: 13875907
Mellan äldreomsorg och psykiatri : om vård och bemötande av äldre med psykisk ohälsa
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2012 - 112 s.
ISBN: 978-91-7205-789-0 LIBRIS-ID: 12531926
När livsvärldens mönster brister: erfarenheter av att leva med demenssjukdom
Akademisk avhandling, Växjö University Press, 2009
URL: Länk
I berättelsen finns jag : livsberättelse och livsåskådning vid demens
Stockholm : Verbum, 2006 - 204, [1] s.
ISBN: 91-526-3067-6 (korr.) LIBRIS-ID: 10134466
URL: Omslagsbild
Vårdande vid psykisk ohälsa : på avancerad nivå
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 432 s.
ISBN: 9789144056500 LIBRIS-ID: 11859895
Fragile identities, patched up worlds. Dementia and meaning-making in social interaction
Akademisk avhandling, Linköping University, 2008
URL: Länk
Valbar litteratur, välj någon av dessa.
Jag såg något i dina ögon, mamma
Lidingö : J.A.M Produktion, 2014 - 101 s.
ISBN: 9789163767227 LIBRIS-ID: 17087112
Promenaderna med Lise : om mod, närvaro och kärleken till en demenssjuk mamma
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2010 - 189, [1] s.
ISBN: 978-91-7205-745-6 LIBRIS-ID: 11893384
Så dödar vi en människa
Stockholm : Wahlström & Widstrand, 2012 - 223 s.
ISBN: 978-91-46-22152-4 (inb.) LIBRIS-ID: 12339992
Ellen : en roman om livet, kärleken och demens
Stockholm : Bookmark, 2015 - 278 s.
ISBN: 9789187441141 LIBRIS-ID: 17084428
Jag och min alzheimer
Stockholm : Gothia fortbildning, 2013 - 128 s.
ISBN: 9789172059214 LIBRIS-ID: 14704994
Mitt galna liv : en memoar om psykisk sjukdom
[Ny utg.] : Stockholm : Lind & Co, 2013 - 225 s.
ISBN: 9789174612172 LIBRIS-ID: 14225759
Webbadresser
Nationella riktlinjer för vård och omsorg vid demenssjukdom 2010 : stöd för styrning och ledning
Stockholm : Socialstyrelsen, 2010 - 117 s.
ISBN: 978-91-86585-18-1 LIBRIS-ID: 11855352
URL: Fulltext
Övrigt
Förutom ovanstående litteratur finns ytterligare obligatoriska vetenskapliga artiklar och rapporter relevanta för kursinnehållet. Dessa finns angivna i studiehandledningen.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupade kunskaper om hur demens och psykisk ohälsa drabbar och påverkar livet för den drabbade och dennes anhöriga. Studenten ska också kunna belysa betydelsen av en värdegrund och ett etiskt förhållningssätt samt kritiskt granska pågående forskning inom området med syftet att få en förståelse för hur vården kan utvecklas.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten med relevans utifrån sitt eget yrkesområde kunna:
1 reflektera över värdegrundens betydelse för omvårdnaden av personer med demens och psykisk ohälsa
2 analysera och värdera konsekvenserna av ett handlings- respektive relationsetiskt förhållningssätt i relation till omvårdnadens utformning
3 reflektera över, kritiskt granska och diskutera hur demenstillstånd i olika stadier samt psykisk ohälsa kan drabba, hota och påverka livet för den drabbade själv, dennes anhöriga och vårdare
4 reflektera över och förklara innebörden av verbal och icke verbal kommunikation och kommunikationssvårigheter för personer med demens och psykisk ohälsa
5 analysera och utreda beteendemässiga och psykiska symtom, följa upp åtgärder och behandling, samt kritiskt granska eget och andras förhållningssätt vid möten med personer med demens och psykisk ohälsa
6 diskutera och beskriva hur personal kan stödja och kompensera funktionsnedsättningar vid demens och psykisk ohälsa hos äldre
7 reflektera över, beskriva och diskutera innebörden av värdighet, regler och rättssäkerhet för personer med demenssjukdom och psykisk ohälsa
8 självständigt söka, värdera och presentera aktuell vårdvetenskaplig forskning inom området
Innehåll
Värdegrund och etik i relation till omvårdnaden av personer med demens och psykisk ohälsa
Innebörden av olika demens- och psykiska ohälsotillstånd för patienten själv, dennes anhöriga och vårdare
Verbal och icke verbal kommunikation och kommunikationssvårigheter
Värdighet och livskvalitet i relation till beteendemässiga och psykiska symtom vid demenssjukdom och psykisk ohälsa
Kritisk granskning och uppföljning av förhållningssätt, bemötande, åtgärder och behandling
Stödjande förhållningssätt, miljöer och metoder vid funktionsnedsättningar
Rättsäkerhet för personer med demens och psykisk ohälsa
Aktuell vårdvetenskaplig forskning inom området
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Examen på grundnivå omfattande 180 hp inom vård, medicin, omsorg eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En A/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
NÄR1, Närvaro, 0,5 hp, ta del av obligatoriska föreläsningar som sker på campus eller via virtuell läroplattform, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 2,5 hp, aktivt deltagande i kursens alla seminarier samt genomförda studieuppgifter inför dessa, avseende lärandemål 1-8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, Tentamen, 4,5 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1-3, 6-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på TEN1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VÅE014.