Kursplan - Metoder för att studera hälsa
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FHA062
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-11-20
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Basic epidemiology [electronic resource]
2nd ed. : Geneva : World Health Organization, c2006. - 1 online resource (xi, 213 p.)
ISBN: 978-92-4-068183-5 (electronic bk.) LIBRIS-ID: 11926375
URL: Länk
Epidemiology : beyond the basics
3rd ed. : Sudbury, Mass : Jones & Bartlett Publishers Inc, cop. 2014 - xiii, 515 s.
ISBN: 9781449604691 LIBRIS-ID: 16732765
Artiklar
Observational research methods. Research design II: cohort, cross sectional, and case-control studies
Emergency Medicine Journal 2003 : 20,
Causation, bias and confounding: a hitchhikers guide to the epidemiological galaxy. Part 1. Principles of causality in epidemiological research: time order, specification of the study base and specificity
The Journal of Family Planning and Reproductive Health Care 2008 : 43(2),
Causation, bias and confounding: a hitchhikers guide to the epidemiological galaxy. Part 2. Principles of causality in epidemiological research: confounding, effect modification and strength of association
The Journal of Family Planning and Reproductive Health Care 2008 : 43(3),
Causation, bias and confounding: a hitchhikers guide to the epidemiological galaxy. Part 1. Principles of causality in epidemiological research: statistical stability, dose- and duration-response effects, internal and external consistency, analogy and biological plausibility
The Journal of Family Planning and Reproductive Health Care 2008 : 43(4),
Key concepts in Biostatistics: Using Statistics to Answer the Question Is there a difference?
Seminars in Dialysis 2002 : 15(5),
How to asses epidemiological studies
Postgraduate Medical Journal 2004 : 80,
Syfte
Kursens syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper i epidemiologi med tillhörande biostatistisk metod. Vidare ska studenten utveckla förmåga att analysera komplexa frågeställningar och kunna använda relevant epidemiologisk teori och studiedesign.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 förklara och tillämpa definitioner och begrepp inom epidemiologi och biostatistik
2 förklara och tillämpa olika epidemiologiska studiedesign
3 analysera och tolka biostatistiska metoder i epidemiologiska studier
4 självständigt och kritiskt bedöma den vetenskapliga kvaliteten i epidemiologiska studier
5 motivera och reflektera över metodval, styrkor och svagheter för insamlings- och analysmetoder av epidemiologisk hälsodata inom det folkhälsovetenskapliga området
6 tillämpa epidemiologiska och biostatistiska metoder i en självständig hälsoundersökning
Innehåll
Epidemiologiska och biostatistiska grundbegrepp
Epidemiologiska studiedesigner
Principer för kausalitet och confounding
Vanliga felkällor inom epidemiologiska metode
Grundläggande deskriptiv och analytisk epidemiologi
Relevant forskning inom epidemiologi och biostatistik
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, grupparbeten och praktiska övningsmoment.
Särskild behörighet
Kandidatexamen inom något av ämnesområdena folkhälsovetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap, fysioterapi, socialt arbete, sociologi, psykologi eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En A/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från SV B/Sv 3.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 4 hp, avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
GRU1, Gruppuppgift, 3.5 hp, avseende lärandemål 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter FHA039.