Kursplan - Vetenskapliga forskningsmetoder
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FHA011
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap, Fysioterapi, Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2014-11-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches
4th ed. : Los Angeles : Sage Publications, [2017] - xxv, 459 pages
ISBN: 978-1-5063-6117-8 LIBRIS-ID: 20024195
Referenslitteratur
Social research methods
Fifth edition : Oxford : Oxford University Press, 2016 - 747 pages
ISBN: 9780199689453 LIBRIS-ID: 18761889
Qualitative methods for health research
3rd ed. : Los Angeles : SAGE, 2014 - xvii, 342 p.
ISBN: 9781446253090 LIBRIS-ID: 16402151
Researching health : qualitative, quantitative and mixed methods
2. ed. : London : SAGE, 2013 - 489 p.
ISBN: 1446252264 LIBRIS-ID: 14551823
Övrigt
Tillkommer ett urval av vetenskapliga artiklar/bokkapitel. Mer information om detta finns på Canvas.
-
Böcker
Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches
4th ed. : Los Angeles : Sage Publications, [2017] - xxv, 459 pages
ISBN: 978-1-5063-6117-8 LIBRIS-ID: 20024195
Referenslitteratur
Social research methods
Fifth edition : Oxford : Oxford University Press, 2016 - 747 pages
ISBN: 9780199689453 LIBRIS-ID: 18761889
Qualitative methods for health research
3rd ed. : Los Angeles : SAGE, 2014 - xvii, 342 p.
ISBN: 9781446253090 LIBRIS-ID: 16402151
Researching health : qualitative, quantitative and mixed methods
2. ed. : London : SAGE, 2013 - 489 p.
ISBN: 1446252264 LIBRIS-ID: 14551823
Övrigt
Tillkommer ett urval av vetenskapliga artiklar/bokkapitel. Mer information om detta finns på Canvas.
-
Böcker
Qualitative inquiry and research design : choosing among five approaches
3., [updated] ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications, cop. 2013 - xxi, 448 p.
ISBN: 1412995310 LIBRIS-ID: 12594489
Qualitative methods for health research
3rd ed. : Los Angeles : SAGE, 2014 - xvii, 342 p.
ISBN: 9781446253090 LIBRIS-ID: 16402151
Övrigt
Tillkommer ett urval av vetenskapliga artiklar/bokkapitel. Mer information om detta finns på Blackboard.
.,
Referenslitteratur
Social research methods
Fifth edition : Oxford : Oxford University Press, 2016 - 747 pages
ISBN: 9780199689453 LIBRIS-ID: 18761889
Researching health : qualitative, quantitative and mixed methods
2. ed. : London : SAGE, 2013 - 489 p.
ISBN: 1446252264 LIBRIS-ID: 14551823
-
Böcker
Qualitative inquiry and research design : choosing among five approaches
3., [updated] ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications, cop. 2013 - xxi, 448 p.
ISBN: 1412995310 LIBRIS-ID: 12594489
Qualitative methods for health research
3rd ed. : Los Angeles : SAGE, 2014 - xvii, 342 p.
ISBN: 9781446253090 LIBRIS-ID: 16402151
Övrigt
Tillkommer ett urval av vetenskapliga artiklar/bokkapitel. Mer information om detta finns på Blackboard.
.,
Referenslitteratur
Social research methods
Fifth edition : Oxford : Oxford University Press, 2016 - 747 pages
ISBN: 9780199689453 LIBRIS-ID: 18761889
Researching health : qualitative, quantitative and mixed methods
2. ed. : London : SAGE, 2013 - 489 p.
ISBN: 1446252264 LIBRIS-ID: 14551823
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupade metodkunskaper och utveckla sitt kritiska förhållningssätt till kunskap och forskning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 självständigt identifiera och formulera ett forskningsproblem utifrån en självständigt genomförd litteraturgenomgång
2 kritiskt granska samt reflektera över olika vetenskapsteoretiska perspektiv samt olika forskningsmetoders värde i relation till ett självständigt formulerat forskningsproblem
3 skriftligt planera för ett självständigt arbete med adekvat forskningsdesign, datainsamlings- och analysmetod, muntligt och skriftligt självständigt motivera densamma samt kritiskt granska ett motsvarande planerat arbete
4 identifiera och tillämpa relevanta kvalitetskriterier utifrån vald forskningsmetod
5 identifiera och argumentera för etiska aspekter i relation till ett planerat självständigt arbete
6 översiktligt beskriva och diskutera principer för evidensbasering i relation till vetenskapliga publikationer
Innehåll
Vetenskapsteoretiska perspektiv
Forskningsprocessen
Forskningsproblem, -design och -metoder
Litteratursökning
Datainsamling och dataanalys
Kvalitetskriterier i relation till olika vetenskapsteoretiska perspektiv
Forskningsetik
Vetenskapligt skrivande
Kritisk granskning
Evidensbasering
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna ett självständigt aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Kandidatexamen i folkhälsovetenskap, vårdvetenskap eller fysioterapi alternativt Sjuksköterske,- eller Fysioterapeutexamen enligt 1993 års studieordning 180 hp, där examensarbete om 15 hp i huvudämnet skall ingå eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En A/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
PM (PM02), 7,5 hp, PM som examineras skriftligt och muntligt samt genomfört opponentskap avseende samtliga lärandemål. Betyg godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
FHA011 Ersätter OFH019.