Kursplan - Konsumentbeteende
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA107
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2015-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Konsumentbeteende
1. uppl. : Malmö : Liber, 2008 - 338 s.
ISBN: 978-91-47-08800-3 LIBRIS-ID: 10667283
URL: Omslagsbild
Referenslitteratur
Why we buy : the science of shopping
Updated and rev. : New York : Simon & Schuster, 2009 - xii, 306 p.
ISBN: 9781416595243 LIBRIS-ID: 11272645
Påverkan : teori och praktik
1. uppl. : Malmö : Liber, 2005 - 279 s.
ISBN: 9789147075393 LIBRIS-ID: 9944527
Övrigt
Till en av inlämningsuppgifterna i kursen skall studenterna se en film. Mer information om detta finns i den detaljerade studiehandledningen.
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik,
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenten grundläggande och centrala kunskaper, för att öka förståelsen, om konsumenters beteende i olika marknadssituationer. Den här kursen tittar både på hur vi konsumenter beter oss i olika köpbeslutssituationer och på varför vi beter oss som vi gör. En stor del handlar också om företags påverkan på individen i olika situationer och med hjälp av olika media. Den praktiska tillämpningen syftar även till att skapa förutsättningar för studenten att vidareutveckla sin förmåga gällande: användning av datorstöd, skriftliga presentationer; informationssökning, kritisk granskning av information, litteratur och annat material.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- redogöra för och förklara innebörden av grundläggande begrepp, teorier och modeller avseende konsumentbeteende och avgöra om dessa begrepp, teorier och modeller är relevanta att tillämpa i olika angivna praktiska sammanhang;
- analysera annonser/reklamfilmer och andra budskap presenterade av marknadsförare i olika media, utifrån ett konsumentbeteendeperspektiv, baserat på lämpliga teorier och modeller från kurslitteraturen och annat insamlat och granskat material. Och utifrån analysen dra slutsatser hur marknadsförare kan påverka konsumenters beteende;
- genomföra en mindre undersökning baserat på lämpliga teorier och modeller från kurslitteraturen och kunna analysera och redogöra för hur personer i omgivningen agerar i olika köpbeteendesituationer;
- visa att han/hon klart och tydligt kan kommunicera och presentera (skriftligt, då det är en distanskurs utan fysiska träffar) slutsatser och metoder (för de ovan nämnda lärandemålen), till en publik bestående av både specialister och icke-specialister
- granska och ge kollegial respons på andra studenters arbete samt argumentera för och diskutera om sitt eget bidrag i läraktiviteterna;
- genomföra sina studier på ett sätt som är i hög grad självständigt och självstyrande, vilket innebär att studenten förväntas ta ansvar för sina egna studier och därmed också indirekt för andra studenters lärande och utveckling genom att ta en aktiv roll i de olika läraktiviteterna under kursens gång.
Innehåll
Löpande under kursens gång ges föreläsningar och handledning via en kommunikationsplattform. Det kommer även att finnas olika diskussionsforum, där studenterna skall föra diskussion om ett visst ämne varje vecka. Studenterna genomför tre individuella inlämningsuppgifter á 2,5 högskolepoäng (se detaljerad information i Studiehandledningen).
Undervisning
Undervisning sker via en kommunikationsplattform och ges i form av föreläsningar, handledning, kommunikation, enskilda övningar samt diskussioner. Inga gemensamma träffar.
Särskild behörighet
Företagsekonomi 30 hp, varav minst 22,5 hp ska vara avklarade vid kursstart.
Examination
Individuell inlämningsuppgift (INL1), 2,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Individuell inlämningsuppgift (INL2), 2,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Individuell inlämningsuppgift (INL3), 2,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För att få betyget Väl Godkänd (VG) på hela kursen måste studenten ha betyget Väl Godkänd (VG) på två av de tre ovan nämnda momenten.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Under kursen hålls inga obligatoriska träffar då detta är en distanskurs. Studenterna förväntas vara aktiva via kommunikationsplattformen och deltaga i diskussionsforumet. De tre examinationsmomenten i kursen är obligatoriska (se mer information i Studiehandledningen).
Kursen ersätter dom tidigare kurserna i konsumentbeteende, EFO203 och FÖA107.