Kursplan - Psykiatri
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
BMA048
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-01-15
Reviderad
2014-11-20
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Psykoser : ett integrerat perspektiv / Johan Cullberg
2., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 303, [1] s.
ISBN: 91-27-09905-9 (inb.) LIBRIS-ID: 9706495
Barn- och ungdomspsykiatri
2. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2000 - 560 s.
ISBN: 91-27-04395-9 (inb.) ; 898:00 LIBRIS-ID: 8348310
Psykiatri
7., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 634 s.
ISBN: 91-47-09317-X LIBRIS-ID: 11727938
Artiklar
A patient perspective of the impact of medication side effects on adherence: results of a cross sectional nationwide survey of patients with schizophrenia.
BMC Psychiatry, 12:20, 2012
Developing resilient children and families when parents have mental illness: A family-focused approach.
International Journal of Mental Health Nursing, 21, 311, 2012
Should we or shouldn´t we? Mental Health Nurses views on physical health care of mental health consumers.
International Journal of Mental Health Nursing, 21, 202-210, 2012
Pervasive refusal syndrome among asylum-seeking children
Clinical Child Psychology and Psychiatry (s. 457-473), 2006
Do women express and experience psychosis differently from men? Epidemological evidence from the Australian national study of low prevalence (psychotic) disorder, volym 42
Australian and New Zeeland Journal of Psychiatry, 2008
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utöka sina kunskaper om de senaste vetenskapliga rönen beträffande de psykiska störningarnas etiologi, diagnostik och behandling. Vidare skall studenten tillägna sig kunskap om de samhälleliga styrdokument som reglerar psykiatrins verksamhetsområde.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten med beaktande av ålder/genus/kulturellt perspektiv kunna:
1 identifiera och urskilja symtombilder som kan härledas till specifika psykiska störningar
2 urskilja symtom som kan ha samband med oönskade behandlingseffekter
3 identifiera och bedöma psykopatologiska tillstånd hos patienter som kräver särskild tillsyn
4 beskriva och beakta sambandet mellan psykiska störningar och möjliga funktionsnedsättningars inverkan på patientens tillvaro
5 använda olika förklaringsmodeller för psykiska störningars etiologi, diagnostik och behandling
6 prioritera vårdaktiviteter med utgångspunkt i risk- och skyddsbedömningar
7 söka, analysera och värdera forskningsrapporter som har medicinsk evidens inom specialistområdet
8 beskriva och redogöra för samhälleliga styrdokument som påverkar vårdens utformning inom specialistområdet
Innehåll
Biologiska och psykologiska förklaringsmodeller för psykiatriska störningar
Etiologi, diagnostik och behandling
Psykotiska sjukdomar
Affektiva störningar
Ångesttillstånd
Personlighetsstörningar
Neuropsykiatri
Missbruksproblematik
Suicidprocessen
Rättspsykiatri
Socialpsykiatri
Lagstiftning inom psykiatrin
Samverkan
Farmakovigilans
Undervisning
Utbildningen bygger på studentens aktiva kunskapssökande. Undervisningen sker i form av litteraturstudier, obligatoriska föreläsningar och seminarier där litteraturen diskuteras samt studieuppgifter enskilt eller i grupp samt på Blackboard.
Särskild behörighet
Sjuksköterskeexamen. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En A/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 2 hp, individuellt skriftligt arbete. Avser lärandemål 1-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
NÄR1, Närvaro, 1,5 hp, obligatorisk närvaro vid 80 % av förläsningar och seminarier. Frånvaro utöver detta kompletteras. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, Tentamen, 4 hp, individuell skriftlig tentamen. Avser lärandemål 1-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1 och TEN1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter OBM010.