Kursplan - Teorifördjupning i fysioterapi med inriktning mot beteendemedicin
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FYS018
Giltig från
Vårtermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Fysioterapi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-11-20
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Rehabilitation research : principles and applications
Fifth edition : St. Louis, Missouri : Elsevier, [2016] - ix, 489 s.
ISBN: 9781455759798 (pbk.) LIBRIS-ID: 18552864
Research synthesis and meta-analysis : a step-by-step approach
4th ed. : Los Angeles, [Calif.] : SAGE, c2010. - ix, 269 p.
ISBN: 1412937051 (pbk.) : LIBRIS-ID: 11732925
Health behavior and health education : theory, research and practice
4. ed. : San Francisco : Jossey-Bass, c2008 - xxxiii, 552 s.
ISBN: 0-7879-9614-9 LIBRIS-ID: 10869796
Webbadresser
Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården : en handbok
Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU), 2013 - 164 s.
ISBN: 9789185413553 LIBRIS-ID: 14171787
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupade kunskaper om tillämpningar av beteendemedicinska teorier i fysioterapi samt teoretisk referensram för ett planerat examensarbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 systematiskt söka relevanta studier om tillämpning av beteendemedicinska teorier eller modeller
2 kritiskt granska studier om tillämpning av beteendemedicinska teorier inom verksamhetsområde av relevans i sjukgymnastik
3 urskilja olika sätt att tillämpa beteendemedicinska teorier eller modeller inom det valda verksamhetsområdet
4 värdera och argumentera för tillämpning av professionsrelevanta teorier inom det valda verksamhetsområdet
5 presentera analys av tillämpade beteendemedicinska teorier eller modeller, utgörande en teoretisk referensram för ett planerat examensarbete
Innehåll
Centrala beteendemedicinska teorier
Systematisk litteratursökning
Evidenskriterier
Kvalitetskriterier
Teoretisk och konceptuell referensram
Genomgång av verktyg för granskning och kritisk analys av tillämpad teori/modell
Granskning och kritisk analys av enskilda studier och litteraturöversikter
Aktuell forskning med relevans för kursens innehåll
Undervisning
Undervisningen omfattar föreläsningar, handledning enskilt och i grupp samt seminarier.
Särskild behörighet
Teorifördjupning i beteendemedicin inom hälsa och välfärd, 7,5 hp eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En A/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 7,5 hp, examinationen avser lärandemål 1-5. I examinationen ingår individuell muntlig och skriftlig redovisning av rapport samt kritisk granskning av andra kursdeltagares inlämnade rapporter, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VSG038.