Kursplan - Handledning för yrkesverksamma inom hälso-, vård- och välfärdsområdet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAA005
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2015-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att lära och utvecklas i sin profession
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 215 s.
ISBN: 9789144092454 LIBRIS-ID: 17592962
Studenthandledning : under verksamhetsförlagd utbildning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 173 s.
ISBN: 9789144106038 LIBRIS-ID: 19769847
Samtalet med känslomässig intelligens
4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 351 s.
ISBN: 978-91-44-08226-4 LIBRIS-ID: 13498745
Professionell utveckling och handledning : ett yrkesövergripande perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 271 s.
ISBN: 9789144047737 LIBRIS-ID: 10908555
Handledning och praktisk yrkesteori
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 432 s.
ISBN: 9789144091785 LIBRIS-ID: 17821752
Erfarenhetsbaserad kunskap och lärande inom vård och medicin
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 104 s.
ISBN: 9789144054803 LIBRIS-ID: 11956829
Yrkesmässig handledning - mer än ord
4. [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 362 s.
ISBN: 9789144097565 LIBRIS-ID: 16439953
Övrigt
Valbar kurslitteratur, minst en titel märkt valbar kurslitteratur ska väljas
.,
-
Böcker
Samtalet med känslomässig intelligens
4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 351 s.
ISBN: 978-91-44-08226-4 LIBRIS-ID: 13498745
Professionell utveckling och handledning : ett yrkesövergripande perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 271 s.
ISBN: 9789144047737 LIBRIS-ID: 10908555
Handledning och praktisk yrkesteori
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 432 s.
ISBN: 9789144091785 LIBRIS-ID: 17821752
Erfarenhetsbaserad kunskap och lärande inom vård och medicin
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 104 s.
ISBN: 9789144054803 LIBRIS-ID: 11956829
Yrkesmässig handledning - mer än ord
4. [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 362 s.
ISBN: 9789144097565 LIBRIS-ID: 16439953
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om handledning med anknytning till sin professionella yrkesidentitet. Vidare ska studenten utveckla färdigheter i att handleda i sin yrkesroll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 visa kunskap om begreppet handledning
2 beskriva och diskutera handledningens olika faser för att kunna tillämpa handledning i yrkesrollen
3 redogöra för kunskapsteoretiska aspekter som påverkar handledning för professionell yrkesutveckling
4 reflektera över handledningssamtalet och dess utformning i mötet med den handledde
5 reflektera över yrkesparadigmets påverkan och betydelse vid handledning
6 redogöra för relationen mellan teoretisk och praktisk kunskap i handledningssammanhang
7 reflektera över och värdera handledarens förhållningssätt, gränser och ansvar
Innehåll
Begreppet handledning och dess syfte
Paradigmteori
Teorier och metoder för handledning
Handledning som process
Handledningssamtalet
Etiskt förhållningssätt, funktion och strategier för handledare
Undervisning
Undervisningen bygger på studenternas eget aktiva kunskapssökande och genomförs i form av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och studieuppgifter enskilt och i grupp.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 4,5 hp, Skriftlig individuell uppgift avseende lärandemål 2, 3 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
SEM4, Seminarier, 3 hp, Seminarier om handledning i teori och praktik med koppling till den egna professionen. Seminarier avseende lärandemål 1, 4, 5 och 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VÅA004 och VAA004.