Kursplan - Kvantitativa forskningsmetoder I
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PSA312
Giltig från
Vårtermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Arbetslivsvetenskap, Folkhälsovetenskap, Fysioterapi, Socialt arbete, Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2015-06-03
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
Sixth edition, international student edition : Los Angeles : SAGE, [2023] - xxvii, 291 sidor
ISBN: 9781071870631 LIBRIS-ID: s8hd24c0qtz8j33g
Discovering statistics using IBM SPSS statistics
6th edition : London : Sage Publications, [2024] - xxxii, 1110 sidor
ISBN: 9781529630008 LIBRIS-ID: cv15fq039z2fsnjz
-
Böcker
Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
5. rev. ed., international student edition : SAGE, 2018 - s.
ISBN: 978-1-5063-8676-8 LIBRIS-ID: 22384547
Discovering statistics using IBM SPSS statistics
5. ed. : London : Sage Publications, [2018] - xxix, 1070 sidor
ISBN: 9781526419521 LIBRIS-ID: 21986061
URL: Companion website
-
Böcker
Discovering statistics using IBM SPSS statistics : and sex and drugs and rock 'n' roll
4. ed. : Los Angeles : Sage, cop. 2013 - xxxvi, 915 s.
ISBN: 9781446249178 LIBRIS-ID: 13916528
Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
5. rev. ed., international student edition : SAGE, 2018 - s.
ISBN: 978-1-5063-8676-8 LIBRIS-ID: 22384547
-
Böcker
Discovering statistics using IBM SPSS statistics : and sex and drugs and rock 'n' roll
4. ed. : Los Angeles : Sage, cop. 2013 - xxxvi, 915 s.
ISBN: 9781446249178 LIBRIS-ID: 13916528
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om kvantitativ metod med tillhörande statistiska analysmetoder som har relevans för området hälsa och välfärd. Studenten ska också utveckla sitt kritiska förhållningssätt inom vetenskapligt arbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 diskutera centrala aspekter av en kvantitativ forskningsdesign som: syfte och frågeställningar, urval, datainsamling, analys, resultat, etik och kvalitetskriterier
2 beskriva och värdera likheter och skillnader mellan olika kvantitativa analysmetoder
3 motivera val av kvantitativ analysmetod för att besvara syfte och frågeställningar
4 tillämpa en kombination av kvalitativa och kvantitativa metodansatser (mixed method)
Innehåll
Kursen inleds med en generell beskrivning av de centrala aspekterna inom kvantitativ forskningsdesign. Under kursen presenteras olika beskrivande samt analytiska kvantitativa analysmetoder med fokus på variansanalys och regressionsanalys samt alternativa icke-parametriska metoder och deras tillämpningsområden. Vidare genomförs övningar för att kunna beskriva och analysera data med hjälp av tillämpbara statistikprogram samt träning i att presentera resultat från kvantitativ analys. Slutligen presenteras hur kvalitativa och kvantitativa metodansatser kan kombineras.
Undervisning
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och/eller övningar. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna ett självständigt aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion. I kursen används en pedagogisk (webb-baserad) plattform för presentation av kursmaterial, kommunikation och diskussion.
Särskild behörighet
Kandidatexamen inom något av ämnesområdena folkhälsovetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap, fysioterapi, socialt arbete, sociologi, psykologi eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Sv B/Sv3.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 3,5 hp, lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL2, Inlämningsuppgift, 4 hp, lärandemål 3-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs VG på INL2. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala