Kursplan - Examensarbete för magisterexamen i innovationsteknik
Omfattning
15 hp
Kurskod
INO412
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1E (Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen).
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2015-01-30
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Övrigt
Litteraturen väljes i samråd med handledaren
Akademin för innovation, design och teknik,
Syfte
Kursens mål är att studenten skall kritiskt kunna tillämpa, värdera och reflektera kring sina kunskaper i innovationsteknik samt uppvisa en hög grad av metodvetenhet i ett större självständigt fördjupningsarbete. Tekniska, ekonomiska och mänskliga aspekter skall integreras i arbetet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Självständigt planera, genomföra och rapportera ett större fördjupat innovationsprojekt inom givna tidsramar.
- Söka, kritiskt granska och välja litteratur inom huvudområdet tillämpligt på projektet
- visa kunskap och förståelse inom Innovationsteknik, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuelltforsknings- och utvecklingsarbete, och
- Visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen utifrån dess relevans för innovationsprojektet.
Färdighet och förmåga
- Visa förmåga att integrera kunskap inom ett tvärvetenskapligt ämnesområde och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- Visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- Visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- Visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Föra en fördjupad utvecklad diskussion och argumentation om både tillvägagångssätt och de val som gjorts inom projektet samt avseende huvudområdet Innovationsteknik
- Kritiskt värdera samt diskutera och reflektera över styrkor och svagheter i det genomförda arbetet.
- Visa förmåga att inom huvudområdet Innovationsteknik göra bedömningar med hänsyn tillrelevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- Visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället ochmänniskors ansvar för hur den används, och
- Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sinkunskapsutveckling
Innehåll
Huvudsakligen genomförs ett fördjupat självständigt arbete vid ett företag eller organisationer i arbetslivet, där beskrivning, analys och utveckling är viktiga delar. Arbetet kan också innebära utveckling av ett eget produktkoncept eller affärsidé. Empiriinsamling ska genomföras inom ramen för kursen. Arbetet skall motsvara 10 veckors heltidsarbete. Processen skall under hela arbetet dokumenteras kontinuerligt i form av en "reflekterande dagbok".
Undervisning
Undervisningen består huvudsakligen av självständigt arbete och i form av handledning med utvald handledare. En introducerande introduktion ingår utöver handledningstillfällen (huvudsakligen i grupp). Ett "peer-debriefing förfarande" används där studenter bildar resursgrupper för varandra. Grupphandledningstillfällena (tre stycken) är obligatoriska och ingår i SEM1. I SEM1 ingår även slutseminarium där opposition av annan students vetenskapliga text sker samt försvar av sin egen vetenskapliga text.
Särskild behörighet
105 hp innovationsteknik, varav 90 hp på grundnivå inklusive godkänt examensarbete samt 15hp på avancerad nivå.
Examination
Inlämningsuppgift (PRO1), uppsats, 12 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), 3 hp, betyg Godkänd (G)
Kursen examineras såväl på processen som den färdiga produkten, via uppsats och seminarium. Till Sem1 ingår närvaro och engagemang vid tre handledningstillfällen utöver opposition och försvar av eget och andras vetenskapliga arbete vid slutseminariet.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd