Kursplan - Matematikdidaktik med fokus på matematiska förmågor och uppföljning av elevers lärande för ämneslärare gymnasiet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MAA011
Giltig från
Vårtermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Matematik för lärare. : Delta Didaktik
Malmö : Gleerups Utbildning, 2010 - 501 s.
ISBN: 91-40-67146-1 LIBRIS-ID: 11878938
Matematik för lärare. : My Elever med särskilda behov
Malmö : Gleerups, 2011 - 68 s.
ISBN: 978-91-40-67398-5 LIBRIS-ID: 12231208
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
3., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2015 - 134 s.
ISBN: 9789140686022 LIBRIS-ID: 17065312
Mathematics inside the black box - bedömning för lärande i matematikklassrummet
2. uppl. : Liber, 2014 - 44 s.
ISBN: 9789147114665 LIBRIS-ID: 16631739
Webbadresser
Läroplan, LGY11, kommentarmaterial, diskussionsunderlag, diagnosmaterial, forskning m.m.
Skolverket,
URL: www.skolverket.se
Övrigt
Kompletterande material och artiklar delas ut under kursens gång.
Syfte
Kursens syfte är att utifrån ämnesdidaktisk forskning och praktikbaserad kunskap ge ämneslärarstudenten grundläggande kunskap om och övning i utveckling av elevers matematiska förmågor och uppföljning av deras lärande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva matematiska förmågor och tillämpa dem i praktiskt arbete
2. göra didaktiska planeringar på lång och kort sikt med särskilt fokus på elevers olika förutsättningar
3. redogöra för matematiska förmågor kopplade till en-variabelkalkyl, vektoralgebra och diskret matematik
4. förklara och tillämpa forskningsbaserade principer angående bedömning, kartläggning och åtgärder
Innehåll
- Matematiska förmågor i styrdokument och ämnesdidaktisk forskning
- Olika representationsformer och kopplingen dem emellan
- Ämnesdidaktiskt fokus mot envariabel-kalkyl, vektoralgebra och diskret matematik
- Svenska elevers prestationer i internationella jämförelser
- Elever med behov av särskilt stöd och elever med behov av särskilda utmaningar
- Formativ bedömning och betygssättning
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, fältstudier, övningar.
Särskild behörighet
105 hp från ämneslärarprogrammet gymnasiet varav 22,5 hp matematik, 45 hp ämne 2, 30 hp utbildningsvetenskaplig kärna, 7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
PRO1, projekt inklusive fältstudie, 4 hp, planering, genomförande, utvärdering samt redovisning av en lektionssekvens avseende lärandemål 1,2 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2,5 hp, aktivt deltagande på föreläsningar, seminarier samt övningar avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1 hp, presentation av matematikdidaktiska forskningsartiklar avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För slutbetyget VG på kurs krävs VG på PRO1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd