Kursplan - Engelska, del 1 för grundlärare F-3
Omfattning
15 hp
Kurskod
ENA501
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Teaching young language learners
Oxford : Oxford University Press, 2006 - 180 s.
ISBN: 978-0-19-442207-9 (pb, 2007) LIBRIS-ID: 10255194
Winnie the Pooh
Puffin Books, 1992
Introducing English pronunciation : advice for learners and teachers : British version
3., [rev.] ed. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 147 s.
ISBN: 91-44-03409-1 LIBRIS-ID: 9752056
Children's Literature in Second Language Education
BLOOMSBURY PUBLISHING PLC, 2014 - 224 s.
ISBN: 9781472576279 LIBRIS-ID: 16867445
The gruffalo
1st board bk. ed. : New York : Dial Books for Young Readers, 2004. - 1 v. (unpaged)
ISBN: 0803730470 LIBRIS-ID: 12533806
Gorilla
Walker books, 2013
The Dot
Walker books, 2004
Essential English grammar
1. ed. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 200 s.
ISBN: 978-91-44-06982-1 LIBRIS-ID: 12684172
Pancho Rabbit and the Coyote
Artiklar
Artiklar kommer att göras tillgängliga i Blackboard
Kompendier
Texter kommer att göras tillgängliga på Blackboard.
Referenslitteratur
-
Böcker
Teaching young language learners
Oxford : Oxford University Press, 2006 - 180 s.
ISBN: 978-0-19-442207-9 (pb, 2007) LIBRIS-ID: 10255194
A university grammar of English : with a Swedish perspective
1. ed. : Stockholm : Studentlitteratur, 2007 - 540 s.
ISBN: 978-91-44-03499-7 (inb.) LIBRIS-ID: 10462756
URL: Omslagsbild
Winnie the Pooh
Puffin Books, 1992
Introducing English pronunciation : advice for learners and teachers : British version
3., [rev.] ed. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 147 s.
ISBN: 91-44-03409-1 LIBRIS-ID: 9752056
Children's Literature in Second Language Education
BLOOMSBURY PUBLISHING PLC, 2014 - 224 s.
ISBN: 9781472576279 LIBRIS-ID: 16867445
The gruffalo
1st board bk. ed. : New York : Dial Books for Young Readers, 2004. - 1 v. (unpaged)
ISBN: 0803730470 LIBRIS-ID: 12533806
Gorilla
Walker books, 2013
The Dot
Walker books, 2004
Blackout
Disney Hyperion, 2011
Artiklar
Artiklar kommer att göras tillgängliga i Blackboard
-
Böcker
Teaching young language learners
Oxford : Oxford University Press, 2006 - 180 s.
ISBN: 978-0-19-442207-9 (pb, 2007) LIBRIS-ID: 10255194
A university grammar of English : with a Swedish perspective
1. ed. : Stockholm : Studentlitteratur, 2007 - 540 s.
ISBN: 978-91-44-03499-7 (inb.) LIBRIS-ID: 10462756
URL: Omslagsbild
Goodnight Moon
HarperFestival, 2007
Winnie the Pooh
Puffin Books, 1992
Introducing English pronunciation : advice for learners and teachers : British version
3., [rev.] ed. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 147 s.
ISBN: 91-44-03409-1 LIBRIS-ID: 9752056
Children's Literature in Second Language Education
BLOOMSBURY PUBLISHING PLC, 2014 - 224 s.
ISBN: 9781472576279 LIBRIS-ID: 16867445
Snappsy the Alligator (Did Not Ask to be in This Book)
ISBN: 9780451469458 LIBRIS-ID: 19266551
Me and you
1st American edition. : New York : Farrar Straus Giroux, 2010. - 1 volume (unpaged)
ISBN: 9780374349080 LIBRIS-ID: 19921015
The gruffalo
1st board bk. ed. : New York : Dial Books for Young Readers, 2004. - 1 v. (unpaged)
ISBN: 0803730470 LIBRIS-ID: 12533806
-
Böcker
Teaching young language learners
Oxford : Oxford University Press, 2006 - 180 s.
ISBN: 978-0-19-442207-9 (pb, 2007) LIBRIS-ID: 10255194
A university grammar of English : with a Swedish perspective
1. ed. : Stockholm : Studentlitteratur, 2007 - 540 s.
ISBN: 978-91-44-03499-7 (inb.) LIBRIS-ID: 10462756
URL: Omslagsbild
Goodnight Moon
HarperFestival, 2007
The Snail and the Whale
Puffin Books, 2006
Winnie the Pooh
Puffin Books, 1992
Introducing English pronunciation : advice for learners and teachers : British version
3., [rev.] ed. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 147 s.
ISBN: 91-44-03409-1 LIBRIS-ID: 9752056
Children's Literature in Second Language Education
BLOOMSBURY PUBLISHING PLC, 2014 - 224 s.
ISBN: 9781472576279 LIBRIS-ID: 16867445
Snappsy the Alligator (Did Not Ask to be in This Book)
ISBN: 9780451469458 LIBRIS-ID: 19266551
-
Böcker
Teaching young language learners
Oxford : Oxford University Press, 2006 - 180 s.
ISBN: 978-0-19-442207-9 (pb, 2007) LIBRIS-ID: 10255194
A university grammar of English : with a Swedish perspective
1. ed. : Stockholm : Studentlitteratur, 2007 - 540 s.
ISBN: 978-91-44-03499-7 (inb.) LIBRIS-ID: 10462756
URL: Omslagsbild
Goodnight Moon
HarperFestival, 2007
The Snail and the Whale
Puffin Books, 2006
Don't Let the Pigeon Drive the Bus
Walker Brooks Ltd, 2004
Winnie the Pooh
Puffin Books, 1992
Introducing English pronunciation : advice for learners and teachers : British version
3., [rev.] ed. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 147 s.
ISBN: 91-44-03409-1 LIBRIS-ID: 9752056
Children's Literature in Second Language Education
BLOOMSBURY PUBLISHING PLC, 2014 - 224 s.
ISBN: 9781472576279 LIBRIS-ID: 16867445
-
Böcker
Teaching young language learners
Oxford : Oxford University Press, 2006 - 180 s.
ISBN: 978-0-19-442207-9 (pb, 2007) LIBRIS-ID: 10255194
A university grammar of English : with a Swedish perspective
1. ed. : Stockholm : Studentlitteratur, 2007 - 540 s.
ISBN: 978-91-44-03499-7 (inb.) LIBRIS-ID: 10462756
URL: Omslagsbild
Goodnight Moon
HarperFestival, 2007
The Snail and the Whale
Puffin Books, 2006
Don't Let the Pigeon Drive the Bus
Walker Brooks Ltd, 2004
Winnie the Pooh
Puffin Books, 1992
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet dels till att utveckla sin kommunikativa kompetens i engelska språket, dels till att skaffa sig verktyg för att kunna genomföra pedagogiska aktiviteter i engelska i förskoleklass och undervisa i engelska grundskolans år 1-3 i enlighet med intentionerna i gällande styrdokument.
Lärandemål
Kursen består av tre delkurser:
- Språkfärdighet, 7,5 hp,
- Barnlitteratur, 4,5 hp, samt
- Läraktiviteter, styrdokument och bedömning, 3 hp.
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
Språkfärdighet
1. beskriva grundläggande regler för engelskt uttal
2. tillämpa grundläggande regler för engelskt uttal i muntlig kommunikation
3. beskriva engelskans grundläggande grammatiska regler
4. tillämpa engelskans grundläggande grammatiska regler i muntlig och skriftlig kommunikation
5. utforma övningar för språkfärdighetsträning med utgångspunkt i aktuella teorier om språkutveckling och lärande
Barnlitteratur
6. analysera och diskutera barnlitteratur: personer, teman, genre och stilistiska figurer
7. göra medvetna val av barnlitteratur med utgångspunkt i didaktiska teorier om språkundervisning för yngre åldrar
8. utarbeta generella strategier för att bedriva språkundervisning genom litteraturstudier
Läraktiviteter, styrdokument och bedömning
9. identifiera olika läraktiviteter och reflektera över hur dessa kan tillämpas i språkundervisningen
10. planera och utforma undervisning i engelska i enlighet med gällande styrdokument
11. reflektera över bedömning för lärande
Innehåll
Delkurs 1, Språkfärdighet
- Grundläggande engelsk fonetik med uttalsövningar
- Grundläggande engelsk grammatik med tillämpningsövningar
- Muntlig och skriftlig kommunikation på engelska
- Språkfärdighetsträning i undervisningen
Delkurs 2, Barnlitteratur
- Engelskspråkig klassisk och modern prosalitteratur, ramsor, visor, poesi och andra kulturyttringar ämnade för barn
- Barnlitteratur ur ett didaktiskt perspektiv
- Barnlitteratur som undervisningsverktyg
Delkurs 3, Läraktiviteter, styrdokument och bedömning
- Kurs- och lektionsplanering utifrån gällande styrdokument och språkdidaktiska teorier
- Exempel på olika undervisningsmetoder och undervisningsmaterial
- Bedömning för lärande
Undervisning
Undervisningen sker på engelska, i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och fältstudier. Undervisningen innehåller IKT-baserade moment.
Särskild behörighet
90 hp från grundlärarprogrammet F-3 vari ingår 30 hp utbildningsvetenskaplig kärna, 7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning samt 30 hp ämnesstudier vari ingår 7,5 hp estetiska lärprocesser.
Examination
INL1, inlämningsuppgifter: språkfärdighet, 2,5 hp, avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgifter: barnlitteratur, 3,5 hp, avseende lärandemål 6-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL3, inlämningsuppgifter inklusive fältstudie: läraktiviteter, styrdokument och bedömning, 2 hp, avseende lärandemål 9-11, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, aktiv närvaro vid schemalagd undervisning: språkfärdighet, 1 hp, avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, aktiv närvaro vid schemalagd undervisning: barnlitteratur, 1 hp, avseende lärandemål 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, aktiv närvaro vid schemalagd undervisning: läraktiviteter, styrdokument och bedömning, 1 hp, avseende lärandemål 9 och 11, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, tentamen: språkfärdighet, fonetik och uttal, 2 hp, avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN2, tentamen: språkfärdighet, grammatik, 2 hp, avseende lärandemål 3-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För sammanfattningsbetyget Väl Godkänt (VG) krävs att studenten har uppnått detta betyg på minst 8,5 hp.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med språkfärdighets- och språkvetenskapskurser inom Engelska 1.