Kursplan - Praktisk marknadsföring - vad, hur och varför
Omfattning
15 hp
Kurskod
FOA135
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2015-02-04
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Marknadsförarens nya regelbok : varumärken, reklam och media i nytt ljus
1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi, 2003 - 141 s.
ISBN: 91-47-07247-4 (inb.) : 397:00 LIBRIS-ID: 8875075
Övrigt
Artiklar kommer även att användas enligt lärarens instruktioner.
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik,
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenten en överblick över vad marknadsföring innebär, både teoretiskt och med en praktisk koppling, samt tillhandahålla verktyg för att hantera frågor som ett företag kan ha behov av att känna till för sin verksamhet.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- genomföra sina studier på ett självständigt sätt, vilket innebär att studenten förväntas ta ett eget ansvar för sina studier genom att inta en aktiv roll i de olika moment som behandlas under kursens gång.
- genomföra skriftliga arbeten där studenten skall kunna problematisera, inhämta, argumentera och analysera kring ett ämne som ingår i kursen.
- beskriva och förklara hur ett företag med hjälp av teorier och modeller kan arbeta strategiskt med sin marknadsföringssatsning.
- förklara hur konsumentbeteendet förändrats, i och med nya media, och hur företag utifrån detta anpassar sitt budskap och medieval efter olika varors och tjänsters karaktär.
Innehåll
Kursen är baserad på tre olika delar:
1. Omvärld- och branschanalys
2. Marknadskommunikation
3. Marknadsföring i nya medier
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar, diskussioner och handledning, allt med stöd av IT (exempelvis Blackboard). Kommunikation, enskilda/grupp-övningar samt diskussion sker via en kommunikationsplattform. Inga obligatoriska träffar.
Särskild behörighet
Företagsekonomi 30 hp, varav minst 22,5 hp skall vara avklarade vid kursstart.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 3 hp, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL2), 3 hp, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL3), 3 hp, betyg Godkänd (G)
Tentamen (TEN1), 6 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Studenterna examineras genom tre skriftliga inlämningsuppgifter, i grupp- eller enskilt, samt genom en skriftlig enskild tentamen.
Kursen ersätter EFO220 Praktisk marknadsföring - vad, hur och varför samt överlappar 3 hp med kursen FOA121 Marknadsföring 2.