Kursplan - Sannolikhetsteori och statistik för ämneslärare gymnasiet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MAA009
Giltig från
Vårtermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Sannolikhetslära och statistik för lärare
Lund : Studentlitteratur, 2002 - viii, 398 s.
ISBN: 91-44-02326-X : 512:00 LIBRIS-ID: 8560390
Artiklar
Avsnitt ur Per Nilssons doktorsavhandling om sannolikhetsresonemang hos 13-14-åringar
Växjö University, 2007
Webbadresser
Övrigt
Kompletterande material och artiklar delas ut under kursens gång.
Syfte
Kursens syfte är att ge grundläggande kunskaper i sannolikhetsteori och statistik för ämneslärare i matematik som är relevanta för undervisning i den svenska gymnasieskolan samt ge grundläggande forskningsbaserade och praktikbaserade didaktiska kunskaper inom det aktuella ämnesområdet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för sannolikhetsteoretisk och statistisk problematik, grundbegrepp, satser, och metoder
2. förklara lösningar till uppgifter och problem
3. redogöra för och tillämpa några viktiga ämnesdidaktiska aspekter angående kursens ämnesinnehåll
4. granska och beskriva hur ämnesinnehållet hanteras i den praktiska verksamheten
Innehåll
- Deskriptiv statistik: elementära statistiska metoder, felkällor, presentation av statistiska material, tolkning och kritisk granskning av undersökningsresultat
- Sannolikhetsbegreppet, diskreta och kontinuerliga slumpvariabler, Venn-diagram, betingad sannolikhet, oberoende händelser, kombinatorik, binomialfördelning, hypergeometrisk fördelning, normalfördelning, exponentialfördelning, läges- och spridningsmått
- Styrdokument för grund- och gymnasieskola samt ämnesdidaktisk forskning knuten till kursens matematiska innehåll
Undervisning
Föreläsningar, laborationer, seminarier, fältstudier, övningar.
Särskild behörighet
105 hp från ämneslärarprogrammet gymnasiet varav 22,5 hp matematik, 45 hp ämne 2, 30 hp utbildningsvetenskaplig kärna, 7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 2 hp, redovisning av inlämningsuppgifter avseende lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL2, inlämningsuppgift, 2,5 hp, redovisning av ämnesdidaktiska projektuppgifter inkl. fältstudier avseende lärandemål 1, 3-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, tentamen, 3 hp, avseende lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För slutbetyget VG på kurs krävs VG på TEN1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd