Kursplan - Naturvetenskap och teknik för grundlärare 4-6, del 2
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU092
Giltig från
Vårtermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att förstå skolans naturvetenskap : forskningsresultat och nya idéer
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 392 s.
ISBN: 9789144052335 LIBRIS-ID: 10953939
Naturvetenskapens bärande idéer - för lärare F-6
Gleerups, 2013 - s.
ISBN: 9789140682222 LIBRIS-ID: 14554464
Våga språnget! : om att undervisa barn i naturvetenskapliga ämnen
1. uppl. : Stockholm : Almqvist & Wiksell, 1996 - 149, [3] s.
ISBN: 91-21-14778-7 LIBRIS-ID: 8347560
Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskap i didaktisk belysning
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 261 s.
ISBN: 9789147114788 LIBRIS-ID: 17906874
Ekologi : en introduktion
1. uppl : Malmö : Gleerup, 2013 - 192 s.
ISBN: 978-91-40-68125-6 LIBRIS-ID: 13615452
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
-
Böcker
Att förstå skolans naturvetenskap : forskningsresultat och nya idéer
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 392 s.
ISBN: 9789144052335 LIBRIS-ID: 10953939
Naturvetenskapens bärande idéer - för lärare F-6
Gleerups, 2013 - s.
ISBN: 9789140682222 LIBRIS-ID: 14554464
Våga språnget! : om att undervisa barn i naturvetenskapliga ämnen
1. uppl. : Stockholm : Almqvist & Wiksell, 1996 - 149, [3] s.
ISBN: 91-21-14778-7 LIBRIS-ID: 8347560
Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskap i didaktisk belysning
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 261 s.
ISBN: 9789147114788 LIBRIS-ID: 17906874
Ekologi : en introduktion
1. uppl : Malmö : Gleerup, 2013 - 192 s.
ISBN: 978-91-40-68125-6 LIBRIS-ID: 13615452
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla ämneskompetens inom kemi och biologi samt kompetens att planera, leda, utveckla, genomföra, utvärdera och bedöma undervisning i årskurs 4-6 enligt styrdokumenten för grundskolan. Vidare syftar kursen till att fördjupa studentens kunskapsutveckling inom fem övergripande områden: samspel natur och samhälle, lära för vardagslivet, naturvetenskapliga världsbilder, naturvetenskapernas kunskapsproduktion samt naturvetenskapernas didaktik.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap om de olika ämnesområdena från biologi och kemi som beskrivs i läroplanen
2. samtala om och kritiskt reflektera kring biologins och kemins idéhistoria med fördjupningar i upptäckter som påverkat människans levnadsvillkor och syn på världen
3. kritiskt redogöra för naturvetenskapens karaktär och arbetssätt samt visa kunskap om det experimentella arbetets betydelse för att testa, omvärdera och revidera hypoteser, teorier och modeller
4. självständigt planera, genomföra, tolka och redovisa fältstudier, experiment och andra observationer samt utveckla en förmåga att hantera material och utrustning
5. diskutera människans samspel med naturen med utgångspunkt i begrepp såsom kretslopp, energi och materia
6. diskutera frågor som rör pubertet, sexualitet, relationer och kärlek
7. kritiskt diskutera hälsoaspekter utifrån begrepp som mat, motion, sjukdom och läkemedel/droger
8. diskutera, utforma, genomföra och utvärdera lektioner inom kemi och biologi samt bedöma elevers prestationer med stöd av aktuella styrdokument och ämnesdidaktisk forskning
Innehåll
Undervisningens innehåll bygger på följande fem teman:
- Samspel natur och samhälle exempelvis hållbar utveckling, kretslopp och kemiska processer
- Lära för vardagslivet exempelvis livsstil/hälsa, människokroppens anatomi och fysiologi, celler, virus och bakterier, läkemedel/droger, pubertet, sexualitet, reproduktion samt frågor om identitet och relationer
- Naturvetenskapliga världsbilder exempelvis begrepp/teorier som används som utgångspunkt för idéhistoriska diskussioner, estetiskt perspektiv och etiska dilemman, genus och mångkulturella samhällen
- Naturvetenskapernas kunskapsproduktion exempelvis laborationer/exkursioner och naturvetenskapens karaktär
- Naturvetenskapernas didaktik exempelvis ämnesdidaktisk forskning, betygsättning och bedömning samt ämnesintegrering, tematisk undervisning och elevaktiva arbetsformer
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, fältstudier, studiebesök, exkursioner, laborationer. Undervisningen bygger på att studenten deltar aktivt i de olika momenten.
Särskild behörighet
60 hp från grundlärarprogrammet 4-6 vari ingår 15 hp utbildningsvetenskaplig kärna samt 45 hp ämnesstudier.
Examination
TEN1, tentamen, 6 hp, avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN2, tentamen, 2 hp, avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRO1, projekt, 2 hp, planera, utveckla, genomföra och redovisa laborationer avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 5 hp, aktivt deltagande i seminarier inklusive fältstudier avseende lärandemål 1, 5-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på TEN1 samt ytterligare ett examinationsmoment.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd