Kursplan - Naturvetenskap och teknik för grundlärare 4-6, del 1
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU091
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Fysik för lärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 311 s.
ISBN: 978-91-44-07665-2 LIBRIS-ID: 13535160
Att förstå skolans naturvetenskap : forskningsresultat och nya idéer
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 392 s.
ISBN: 9789144052335 LIBRIS-ID: 10953939
Teknikdidaktik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 224 s.
ISBN: 978-91-44-10079-1 LIBRIS-ID: 14858028
Den kupade handen : historien om människan och tekniken
2., utök. uppl. : Stockholm : Carlsson, 2006 - 362 s.
ISBN: 91-7331-015-8 (inb.) LIBRIS-ID: 10167971
Undervisa i teknik : för lärare F-6
Lund : Gleerups Utbildning AB, 2015 - 167 s.
ISBN: 9789140691668 LIBRIS-ID: 18068301
Webbadresser
Stödmaterial för undervisning i teknik
Skolverket, 2015
Referenslitteratur
Att utveckla undervisning i naturvetenskap : kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 297 s.
ISBN: 978-91-44-06896-1 LIBRIS-ID: 12086073
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att skaffa sig ämneskompetens inom fysik och teknik samt kompetens att planera, leda, utveckla, genomföra, utvärdera och bedöma undervisning i årskurs 4-6 enligt styrdokumenten för grundskolan. Vidare syftar kursen till att ge studenten utveckling inom fem övergripande områden: samspel natur, teknik och samhälle, lära för vardagslivet, naturvetenskapliga världsbilder, naturvetenskapernas och teknikens kunskapsproduktion samt naturvetenskapernas och teknikens didaktik.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap om de olika ämnesområden från fysik och teknik som beskrivs i läroplanen
2. redogöra för naturvetenskapens karaktär och arbetssätt samt teknikutvecklingsarbetets olika faser
3. redogöra för några historiska och nutida upptäckter och uppfinningar samt dessas betydelse för människans levnadsvillkor och kulturella aspekter
4. redogöra för hur stabila konstruktioner är uppbyggda och hållfasthetsegenskaper hos olika material
5. planera och genomföra undersökningar, där olika former av mätning ingår, samt redovisa och värdera resultaten
6. redogöra för och förklara hur tekniska system i hemmet och samhället förändrats över tid
7. diskutera teknikval i vardagen och deras konsekvenser för en hållbar samhällsutveckling
8. diskutera, utforma, genomföra och utvärdera lektioner inom fysik och teknik samt bedöma elevers prestationer med stöd av aktuella styrdokument och aktuell ämnesdidaktisk forskning
Innehåll
Undervisningens innehåll bygger på följande fem teman:
- Samspel natur, teknik och samhälle exempelvis hållbar utveckling, kretslopp, väder och naturfenomen samt tekniska system
- Lära för vardagslivet exempelvis tekniska komponenter och lösningar, ljud, ljus samt elektromagnetisk strålning
- Naturvetenskapliga världsbilder exempelvis universum, etiska dilemman, genusaspekter och olika mångkulturella konstnärliga uttryckssätt
- Naturvetenskapernas och teknikens kunskapsproduktion exempelvis laborationer/exkursioner och konstruktionsövningar samt skillnaden mellan naturvetenskap och teknik
- Naturvetenskapernas och teknikens didaktik exempelvis ämnesdidaktisk forskning och bedömning samt ämnesintegrering, tematisk undervisning och elevaktiva arbetsformer
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, fältstudier, studiebesök, exkursioner, laborationer, konstruktionsövningar. Undervisningen bygger på att studenten deltar aktivt i de olika momenten.
Särskild behörighet
30 hp från grundlärarprogrammet 4-6 vari ingår 7,5 hp utbildningsvetenskaplig kärna samt 22,5 hp ämnesstudier.
Examination
TEN1, tentamen, 6 hp, avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN2, tentamen, 2 hp, avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRO1, projekt, 3 hp, planera, utveckla, genomföra och redovisa laborationer avseende lärandemål 4-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 4 hp, aktivt deltagande i seminarier inklusive fältstudier avseende lärandemål 1, 6-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på TEN1 samt ytterligare ett examinationsmoment.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd