Kursplan - Matematikdidaktik med fokus på utforskande och konkreta undervisningsmetoder för ämneslärare gymnasiet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MAA002
Giltig från
Vårtermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Handbok för matematisk modellering med Geogebra : att undervisa mot förmågorna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 535 s.
ISBN: 9789144094007 LIBRIS-ID: 16635464
Rika matematiska problem : inspiration till variation
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 236 s.
ISBN: 91-47-05150-7 LIBRIS-ID: 9837006
Webbadresser
Läroplan, LGY11, kommentarmaterial, diskussionsunderlag, diagnosmaterial, forskning m.m.
Skolverket,
URL: www.skolverket.se
Övrigt
Kompletterande material och artiklar delas ut under kursens gång.
Syfte
Kursens syfte är att utifrån ämnesdidaktisk forskning och praktikbaserad kunskap ge en introduktion till laborativa, experimentella och konkreta arbetssätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och tillämpa laborativa, experimentella och konkreta arbetssätt
2. granska och värdera ämnesdidaktiska forskningsartiklar inom kursens områden
3. planera, argumentera och redogöra för valda didaktiska aktiviteter
Innehåll
- Laborativa, experimentella och konkreta arbetssätt
- Ämnesdidaktiskt fokus på valda moment från gymnasieskolans matematikkurser
Undervisning
Föreläsningar, laborationer, seminarier, fältstudier, övningar.
Särskild behörighet
105 hp från ämneslärarprogrammet gymnasiet varav 22,5 hp matematik, 45 hp ämne 2, 30 hp utbildningsvetenskaplig kärna, 7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
PRO1, projekt inklusive fältstudie, 3 hp, planering, genomförande, utvärdering samt redovisning av ett antal lektioner avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
LAB1, laborationer, övningar och redovisningar, 3 hp, aktivt deltagande avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, presentation av matematikdidaktiska forskningsartiklar avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För slutbetyget VG på kurs krävs VG på PRO1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd