Kursplan - Pedagogik 1-30
Omfattning
30 hp
Kurskod
PEA014
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Pedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Introduktion till pedagogik
Pedagogik för förändring : frihet, jämlikhet, demokrati
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 253 s.
ISBN: 978-91-44-05854-2 LIBRIS-ID: 12097206
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 111 s.
ISBN: 9789144068879 LIBRIS-ID: 18542064
Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]
Stockholm: Natur & kultur, 2014
Pedagogik i ett samhälleligt perspektiv
Anställningsbarhet : perspektiv från utbildning och arbetsliv
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 237 s.
ISBN: 9789144104904 LIBRIS-ID: 18850696
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2014 - 769 s.
ISBN: 9789127136021 LIBRIS-ID: 15217351
Pedagogik i ett kulturellt perspektiv
I en klass för sig : genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer
Stockholm : Ordfront, 2004 - 361 s.
ISBN: 91-7037-027-3 LIBRIS-ID: 9332101
Makt
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 128 s.
ISBN: 9789147087464 LIBRIS-ID: 10414841
URL: Omslagsbild
Vetenskapsteori och metod 1
Grundkurs i statistik
7., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 396 s.
ISBN: 978-91-27-12236-9 LIBRIS-ID: 12101735
Kritiskt tänkande : utan tvivel är man inte riktigt klok
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 211 s.
ISBN: 9789147114382 LIBRIS-ID: 14855535
Vetenskapsteori för nybörjare
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 184 s.
ISBN: 978-91-47-08651-1 LIBRIS-ID: 10372764
Kompendier
Introduktion till pedagogik
Artiklar
Pedagogik i ett kulturellt perspektiv
Referenslitteratur
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Introduktion till forskningsmetodik
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 265 s.
ISBN: 91-44-04645-6 LIBRIS-ID: 10238108
URL: Omslagsbild
Övrigt
Ytterligare artiklar till alla delkurser kan tillkomma!
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Delkurs 1
Pedagogik för förändring : frihet, jämlikhet, demokrati
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 253 s.
ISBN: 978-91-44-05854-2 LIBRIS-ID: 12097206
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 111 s.
ISBN: 9789144068879 LIBRIS-ID: 18542064
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2014 - 769 s.
ISBN: 9789127136021 LIBRIS-ID: 15217351
Delkurs 2
Anställningsbarhet : perspektiv från utbildning och arbetsliv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 182 s.
ISBN: 9789144053936 LIBRIS-ID: 11311549
Delkurs 3
I en klass för sig : genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer
Stockholm : Ordfront, 2004 - 361 s.
ISBN: 91-7037-027-3 LIBRIS-ID: 9332101
Makt
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 128 s.
ISBN: 9789147087464 LIBRIS-ID: 10414841
URL: Omslagsbild
Delkurs 4
Grundkurs i statistik
7., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 396 s.
ISBN: 978-91-27-12236-9 LIBRIS-ID: 12101735
Kritiskt tänkande : utan tvivel är man inte riktigt klok
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 211 s.
ISBN: 9789147114382 LIBRIS-ID: 14855535
Vetenskapsteori för nybörjare
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 184 s.
ISBN: 978-91-47-08651-1 LIBRIS-ID: 10372764
Kompendier
Delkurs 1
Introduktion till pedagogik
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Delkurs 3
Det tillkommer artiklar som är obligatorisk kurslitteratur, finns att hämta på Blackboard före kursstart.
Referenslitteratur
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Introduktion till forskningsmetodik
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 265 s.
ISBN: 91-44-04645-6 LIBRIS-ID: 10238108
URL: Omslagsbild
Övrigt
Ytterligare artiklar till alla delkurser kan tillkomma!
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Pedagogik för förändring : frihet, jämlikhet, demokrati
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 253 s.
ISBN: 978-91-44-05854-2 LIBRIS-ID: 12097206
Grundkurs i statistik
7., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 396 s.
ISBN: 978-91-27-12236-9 LIBRIS-ID: 12101735
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 121 s.
ISBN: 978-91-44-04817-8 LIBRIS-ID: 11293225
URL: Omslagsbild
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 630 s.
ISBN: 978-91-27-11800-3 LIBRIS-ID: 11496418
Anställningsbarhet : perspektiv från utbildning och arbetsliv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 182 s.
ISBN: 9789144053936 LIBRIS-ID: 11311549
Kritiskt tänkande
1. uppl. : Malmö : Liber, 2007 - 148 s.
ISBN: 978-91-47-07743-4 LIBRIS-ID: 10233491
Vetenskapsteori för nybörjare
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 184 s.
ISBN: 978-91-47-08651-1 LIBRIS-ID: 10372764
I en klass för sig : genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer
[Ny utg.] : Stockholm : Ordfront, 2010 - 361 s.
ISBN: 978-91-7441-947-4 LIBRIS-ID: 11816682
Makt
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 128 s.
ISBN: 9789147087464 LIBRIS-ID: 10414841
URL: Omslagsbild
Utbildningens förändrade villkor : nya perspektiv på kunskap, bildning och demokrati
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 224 s.
ISBN: 978-91-47-09330-4 LIBRIS-ID: 11372472
Kompendier
Kompendium till PEA054
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Människan som kulturvarelse
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Framtidsvägar - en huvudled eller en skiljeväg?
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2008
Demokrati och inkludering
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2004
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Det svenska utbildningssystemets fördelse. Olika perspektiv på den svenska läroverksutbildningens utveckling under 1800-talet.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2003
Referenslitteratur
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 121 s.
ISBN: 978-91-44-04817-8 LIBRIS-ID: 11293225
URL: Omslagsbild
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Introduktion till forskningsmetodik
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 265 s.
ISBN: 91-44-04645-6 LIBRIS-ID: 10238108
URL: Omslagsbild
Övrigt
Till Delkurs Människan som kulturvarelse tillkommer valbar litteratur. Ytterligare artiklar till alla delkurser kan tillkomma!
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla en förmåga att identifiera och kritiskt förhålla sig till pedagogik som kunskapsområde och forskningsfält, dess spänningsfält, teorier och begrepp. Kursen syftar även till att introducera studenten till grundläggande kunskaper i vetenskapligt skrivande, vetenskapsteori och metoder.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
Delkurs 1 Introduktion till pedagogik
1. visa kunskap om idétraditioner, teorier och problemområden som har betydelse för den pedagogiska disciplinens framväxt och tillämpningsområden
2. visa kunskap om, och uppvisa grundläggande färdigheter, i vetenskapligt förhållningssätt och skrivande
Delkurs 2 Pedagogik i ett samhälleligt perspektiv
3. visa kunskap om pedagogiska frågeställningar kring utbildning i ett historiskt och ett samtida perspektiv
4. visa kunskap om pedagogiska teoriers syn på kunskap, utbildning och lärande
Delkurs 3 Pedagogik i ett kulturellt perspektiv
5. visa kunskap om ett pedagogiskt perspektiv på spänningsfältet mellan människans aktörskap och strukturer i samhället
6. visa förståelse för teorier om, och synsätt på, identitet, makt, delaktighet och demokrati
Delkurs 4 Vetenskapsteori och metod 1
7. visa kunskap om innebörden i grundläggande vetenskapsfilosofiska och teoretiska perspektiv
8. redogöra för forskningsprocessens olika steg
Innehåll
Delkurs 1 Introduktion till pedagogik
- Kursen ger en introduktion till pedagogik som fält och forskningsområde samt till akademiskt skrivande
Delkurs 2 Pedagogik i ett samhälleligt perspektiv
- Kursen behandlar kunskap, utbildning och lärande ur individ-, grupp- och samhällsperspektiv
Delkurs 3 Pedagogik i ett kulturellt perspektiv
- Kursen behandlar spänningsfältet mellan människans aktörskap och strukturer ur ett pedagogiskt perspektiv
- Olika synsätt på identitet, makt, delaktighet och demokrati
Delkurs 4 Vetenskapsteori och metod 1
- Orientering i vetenskapsfilosofiska och teoretiska utgångspunkter
- Grundläggande kunskaper i olika forskningsmetoder
- Databassökning och källkritik
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
TEN1, individuell skriftlig tentamen, 7,5 hp, introduktion till pedagogik, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
TEN2, individuell skriftlig tentamen, 7,5 hp, pedagogik i ett samhälleligt perspektiv, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
TEN3, individuell skriftlig tentamen, 6,5 hp, pedagogik i ett kulturellt perspektiv, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium, pedagogik i ett kulturellt perspektiv, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN4, individuell skriftlig tentamen, 7,5 hp, vetenskapsteori och metod 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För betyget VG på kursen krävs VG på tre examinationer.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd