Kursplan - Marknadsföring och management 1
Omfattning
15 hp
Kurskod
FOA132
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2015-02-04
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Organizational theory, design, and change
7. ed., global ed. : Harlow : Pearson, cop. 2013 - 511 s.
ISBN: 978-0-273-76560-8 LIBRIS-ID: 13501056
Academic papers and theses : to write and present and to act as an opponent
1. ed. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 151 s.
ISBN: 9789144093765 LIBRIS-ID: 15216406
Principles of marketing : Scandinavian edition
2. ed., Scandinavian ed. : Harlow, England : Pearson, 2016 - xvii, 469 pages
ISBN: 9781292104805 LIBRIS-ID: 19372538
-
Böcker
Essentials of marketing
Oxford : Oxford University Press, 2013. - xxiii, 413 p.
ISBN: 9780199646500 (pbk.) LIBRIS-ID: 14553341
Organizational theory, design, and change
7. ed., global ed. : Harlow : Pearson, cop. 2013 - 511 s.
ISBN: 978-0-273-76560-8 LIBRIS-ID: 13501056
Academic papers and theses : to write and present and to act as an opponent
1. ed. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 151 s.
ISBN: 9789144093765 LIBRIS-ID: 15216406
Syfte
Kursens syfte är att ge en överblick och grundläggande förståelse för marknadsföring, organisation och ledning i företaget. I kursen introduceras även studenterna i den företagsekonomiska forskningsprocessen, genom informationsinsamling och vetenskaplig metod. Syftet är även att träna färdigheter i analys av affärssituationer, skriftliga och muntliga presentationer. kursen att studenterna ska kunna analysera olika affärssituationer.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- integrera och använda grundläggande marknadsföringsteorier och modeller för att lösa marknadsföringsproblem i företag och andra organisationer
- fatta strategiska marknadsföringsbeslut i företag och andra organisationer
- analysera och diskutera marknadsföringsproblem,
- identifiera och välja relevanta metoder och teorier vid olika marknadsföringsproblem
-göra litteratursökningar i databaser och kunna hitta relevant material
- visa grundläggande kunskap om forskningen inom företagsekonomi
- redogöra för hur organisatoriska frågor påverkar verksamheten i företag och andra organisationer
- integrera och använda grundläggande organisatoriska teorier och modeller för att lösa organisatoriska problem i företag och andra organisationer
- fatta strategiska organisatoriska beslut i företag och andra organisationer
- analysera olika affärssituationer från olika affärssituationer
- leda och genomföra seminarier med andra studenter som deltagare
Innehåll
Kursen ger en överblick av:
Marknadsföringens centrala begrepp. Marknadsbegreppet - efterfrågan, utbud, konkurrens och marknadsaktörer. Marknadsplaneringsprocessen och dess olika steg. Teorier och modeller för analys av marknadens förutsättningar och segmentering av kunder. Företagets mål och strategi och dess koppling till företagets marknadsföring. Marknadsföringsstrategier. Marknadsföringsbeslut utifrån de olika konkurrensmedlen. Olika branschers och marknadssituationers karaktärsdrag och förutsättningar vad gäller konsumentmarknader, tjänstemarknader och industriella marknader.
Sammansättningen av organisationers struktur. Det finns särskilt fokus på de problem och strategier vad gäller hantering av organisationen internt och externt genom förändringsperioder.
Kursen kommer att använda praktiska exempel samt att anta ett vetenskapligt förhållningssätt till studiet av organisationer från en marknadsföring och management perspektiv.
Studenterna kommer att introduceras till forskning i företagsekonomi genom att göra litteratursökning, kritiskt bedöma källor och vetenskapliga källor.
Under kursens studenter kommer att förbättra muntlig och skriftlig presentation
Genom att använda caseseminarier, kommer studenterna öva analytiskt tänkande och ledarskap.
Undervisning
Kursen genomförs genom föreläsningar, handledningar, övningar och seminarier
Behörighet
Engelska B (områdesbehörighet 4 med förändring). För den som har betyg från Gy11/Vux12 krävs endast grundläggande behörighet.
Examination
Skriftlig tentamen - marknadsföring (TEN1), 4 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Skriftlig tentamen - ledning och organisation (TEN2), 4 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Informationsinsamling och vetenskaplig metod, individuell uppgift (INL1), 2 hp , betyg Godkänd (G)
Case seminarier i marknadsföring, ledning och organisation (SEM1), 5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ersätter FOA130 Marknadsföringens grunder och EFO523 Organization Basics.