Kursplan - Specialpedagogiska perspektiv - Speciallärare
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA065
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2014-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 239 s.
ISBN: 978-91-47-10002-6 LIBRIS-ID: 12239798
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 378 s.
ISBN: 9789147105434 LIBRIS-ID: 13891823
Speciella yrken? : specialpedagogers och speciallärares arbete och utbildning : en enkätstudie
Karlstad : Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Institutionen för pedagogiska studier, Karlstads universitet, 2015 - 75 s.
ISBN: 9789170636240 LIBRIS-ID: 18232648
Nya Omsorgsboken
5., [helt omarb., nya] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 290 s.
ISBN: 978-91-47-09519-3 LIBRIS-ID: 12191093
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 192 s.
ISBN: 978-91-47-11718-5 LIBRIS-ID: 17297215
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 312 s.
ISBN: 9789144048741 LIBRIS-ID: 11311126
Ungdomar läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789144083377 LIBRIS-ID: 16250070
Kompendier
Kategorisering av barns "problem" i skolans värld. En undersökning av skolhälsovårdsrapporter läsåren 1944/45- 1988/89. Doktorsavhandling. Uppsala: Acta Universitates Upsaliensis. No 160.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Anomi - en diagnos på vår samtid
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
A review of recent developments in the role of the SENCo in the UK
British journal of special education, 34(4), 2007
Inkluderande undervisning - vad kan man lära sig av forskningen
FOU-skriftserie nr 3. SPSM, 2013
Effective early reading instruction and inclusion: some reflections on mutual dependence.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
Specialpedagogik av igår, idag och i morgon
Pedagogisk forskning i Sverige, 2007
Special education in Swedish and Finnish schools: seeing the forest or the trees?
British Journal of Special Education, 2014
Specialpedagogers och speciallärares olika roll och uppdrag: skilda föreställningar möts och möter en pedagogisk praktik
Nordic Studies in Education, 34(4): 246-264, 2014
Webbadresser
Ds 2008:23. Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Socialdepartementet, 2008
URL: http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/13/22/06/8f10266e.pdf
Barnkonventionen. FN:s konvention om barns rättigheter.
Unicef,
Referenslitteratur
Rapporter och uppsatser
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2016 - 223 s.
ISBN: 9789144097329 LIBRIS-ID: 18714387
Gruppobservationer : teori och praktik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 176 s.
ISBN: 978-91-44-08213-4 LIBRIS-ID: 14218352
Den kvalitativa forskningsintervjun
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 412 s.
ISBN: 9789144101675 LIBRIS-ID: 16763239
-
Böcker
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 192 s.
ISBN: 9789147114214 LIBRIS-ID: 14180388
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Skol-Komet : tre utvärderingar av ett program för beteendeorienterat ledarskap i klassrummet
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2011 - 183 s.
ISBN: 978-91-554-7970-1 LIBRIS-ID: 12065010
URL: Länk
När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 239 s.
ISBN: 978-91-47-10002-6 LIBRIS-ID: 12239798
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 378 s.
ISBN: 9789147105434 LIBRIS-ID: 13891823
Speciella yrken? : specialpedagogers och speciallärares arbete och utbildning : en enkätstudie
Karlstad : Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Institutionen för pedagogiska studier, Karlstads universitet, 2015 - 75 s.
ISBN: 9789170636240 LIBRIS-ID: 18232648
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 312 s.
ISBN: 9789144048741 LIBRIS-ID: 11311126
Nya Omsorgsboken
5., [helt omarb., nya] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 290 s.
ISBN: 978-91-47-09519-3 LIBRIS-ID: 12191093
Kompendier
Forgotten Crimes: Holocaust and People with Disabilities. A report by Disability Rights Advocates.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Kategorisering av barns "problem" i skolans värld. En undersökning av skolhälsovårdsrapporter läsåren 1944/45- 1988/89. Doktorsavhandling. Uppsala: Acta Universitates Upsaliensis. No 160.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Anomi - en diagnos på vår samtid
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
A review of recent developments in the role of the SENCo in the UK
British journal of special education, 34(4), 2007
Inkluderande undervisning - vad kan man lära sig av forskningen
FOU-skriftserie nr 3. SPSM, 2013
Effective early reading instruction and inclusion: some reflections on mutual dependence.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
Forskningsbaserad matematikundervisning - möjligt i teorin, men går det i praktiken?
Nämnaren nr 3, 2011
Specialpedagogik av igår, idag och i morgon
Pedagogisk forskning i Sverige, 2007
Special education in Swedish and Finnish schools: seeing the forest or the trees?
British Journal of Special Education, 2014
Webbadresser
Ds 2008:23. Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Socialdepartementet, 2008
URL: http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/13/22/06/8f10266e.pdf
Barnkonventionen. FN:s konvention om barns rättigheter.
Unicef,
Referenslitteratur
Gruppobservationer : teori och praktik
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 156 s.
ISBN: 91-44-01851-7 : 375:00 LIBRIS-ID: 56476
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Syfte
Kursens syfte är att studenterna utvecklar kunskaper om specialpedagogisk verksamhet utifrån olika perspektiv, särskilt med betydelse för ett arbete som speciallärare. Syftet är även att de får en inblick i hur vetenskapliga problem behandlas inom specialpedagogisk forskning.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
- kritiskt granska och analysera olika perspektiv på specialpedagogisk verksamhet
- jämföra och relatera olika områden i den specialpedagogiska yrkespraktiken till varandra
- identifiera och reflektera över praktiskt specialpedagogiskt arbete som speciallärare
- granska och reflektera över förhållandet mellan specialpedagogisk forskning och specialpedagogiskt arbete
Innehåll
- Specialpedagogisk verksamhet utifrån ett historiskt perspektiv
- Olika områden i den specialpedagogiska yrkespraktiken
- Praktiskt specialpedagogiskt arbete som speciallärare utifrån ett aktörsperspektiv
- Olika perspektiv på specialpedagogik och specialpedagogisk verksamhet
- En översikt gällande specialpedagogisk forskning i Sverige och andra länder
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till speciallärarprogrammet.
Examination
INL1, specialpedagogiska perspektiv och forskning, 5 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, specialpedagogiska yrkespraktiken, 4 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
PRO3, fältstudier, 4 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 2 hp, muntlig redovisning, Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ingår som obligatorisk kurs inom Speciallärarprogrammet 90 hp. Kursen innehåller moment med obligatorisk närvaro.
Se studiehandledning.