Kursplan - Verksamhetsförlagd utbildning 3 - ämneslärare gymnasiet
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU090
Giltig från
Vårtermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Kompendier
Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning
Lärarutbildning, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (UKK), Mälardalens Högskola. Rev. Ht 2016,
Webbadresser
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gmnasieskola
Utbildningsdepartementet, 2011
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdepartementet, 2011
Övrigt
Handbok för verksamhetsförlagd utbildning
Lärarutbildning, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (UKK), Mälardalens Högskola. Rev. Ht 2016,
Litteratur i tidigare kurser eller av handledaren föreslagen, som kan ses som relevanta i sammanhanget
-
Kompendier
Handbok för verksamhetsförlagd utbildning
Mälardalens Högskola,
Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Webbadresser
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gmnasieskola
Utbildningsdepartementet, 2011
Övrigt
Samt övrig litteratur i tidigare kurser eller av handledaren föreslagen, som kan ses som relevanta i sammanhanget.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla och fördjupa den egna förståelsen för och reflekterandet kring verksamheten i skolan och utifrån sina kunskaper i utbildningsvetenskaplig kärna, ämne och ämnesdidaktik planera, organisera och leda verksamhet i syfte att skapa god lärmiljö i skolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. arbeta och handla enligt den människo-, demokrati- och kunskapssyn som samhället genom läroplan för skolan ger uttryck för
2. visa i handling den flerdimensionella kommunikativa kompetens som läraryrket kräver
3. utifrån fördjupade ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper och identifierade faktorer välja innehåll och metoder för verksamheten i syfte att utveckla sin undervisning
4. utifrån elevers olika erfarenhet, behov och förutsättningar självständigt planera, leda och organisera undervisning med medvetna ämnesdidaktiska överväganden och på olika sätt använda IT som verktyg i undervisningen
5. utvärdera och bedöma elevers lärande och kunskap för att skapa underlag för betygssättning
6. utvärdera och samtala om den egna undervisningen i syfte att utveckla ett gott lärande för en hållbar utveckling i skolan
7. samverka i olika arbetsgrupper i syfte att medverka i skolans utveckling
8. dokumentera och diskutera erfarenheterna av lärarrollen, reflektera och analysera för slutföra sin praktiska yrkesteori
Innehåll
- Människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling
- Läroplan för gymnasieskolan
- Påverkansfaktorer i gymnasieskolan
- Kommunikativa kompetenser
- Kurs- och ämnesplaner för gymnasiet
- IT som didaktiskt verktyg i ett etiskt perspektiv
- Bedömning och betygssättning
- Samverkan
- Dokumentation
- Praktisk yrkesteori
Undervisning
Auskultera och observera. Utifrån ämneskurser och ämnenas didaktik självständigt planera, organisera, genomföra och utvärdera pedagogiska aktiviteter under handledning av fältskolans/övningsskolans lärarutbildare.
VFU-besök med handledning utförs av högskolans lärarutbildare.
Särskild behörighet
150 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet varav 60 hp ämne 1, 45 hp ämne 2, 30 hp utbildningsvetenskaplig kärna, 15 hp verksamhetsförlagd utbildning eller 45 hp från kompletterande pedagogisk utbildning varav 15 hp verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
PRA1, verksamhetsförlagd utbildning, 10 hp, fullgjord verksamhetsförlagd utbildning och dokumentation i studentbok, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1 hp, muntlig och/eller skriftlig redovisning, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen ska PRA1 ha betyget Väl Godkänd.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Obligatorisk närvaro, minst 35 timmar per vecka, krävs under den verksamhetsförlagda utbildningen. Dokumentation ska ske i Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning som också är underlag för examination. Vid icke godkänd VFU ges ett nytt prövningstillfälle.
Student som av arbetsplats där den verksamhetsförlagda utbildningen bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för Mälardalens högskola framkommer särskilda skäl som utvisar att studierna måste avbrytas
För ytterligare information se anvisningar i Handbok för verksamhetsförlagd utbildning och Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning.