Kursplan - Verksamhetsförlagd utbildning 3 - förskollärare
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU088
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Kompendier
Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning
Lärarutbildning, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (UKK), Mälardalens Högskola. Rev. Ht 2016,
Webbadresser
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdepartementet, 2011
Övrigt
Handbok för verksamhetsförlagd utbildning
Lärarutbildning, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (UKK), Mälardalens Högskola. Rev. Ht 2016,
Litteratur i tidigare kurser eller av handledaren föreslagen, som kan ses som relevanta i sammanhanget.
-
Kompendier
Handbok för verksamhetsförlagd utbildning
Mälardalens högskola, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning
Mälardalens högskola, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Webbadresser
Övrigt
Samt övrig litteratur i tidigare kurser, eller av handledaren föreslagen, som kan ses som relevant i sammanhanget.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla och fördjupa den egna förståelsen för och reflekterandet kring verksamheten i förskolan och utifrån sina kunskaper i utbildningsvetenskaplig kärna, ämne och förskoledidaktik planera, organisera och leda verksamhet i syfte att skapa god lärmiljö i förskolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. arbeta och handla enligt den människo-, demokrati- och kunskapssyn som samhället genom läroplan för förskolan ger uttryck för
2. visa i handling den flerdimensionella kommunikativa kompetens som förskolläraryrket kräver
3. utifrån ämnes- och förskoledidaktiska kunskaper och påverkansfaktorer självständigt identifiera, välja samt utvärdera innehåll och metoder, på aktivitets- och verksamhetsnivå
4. utifrån barns olika erfarenhet, behov och förutsättningar självständigt planera, leda och organisera pedagogiska aktiviteter med medvetna didaktiska överväganden och på olika sätt använda IT som didaktiskt verktyg
5. dokumentera, utvärdera och bedöma hur verksamheten främjar barns lek, lärande, utveckling och delaktighet
6. utvärdera och diskutera de egna pedagogiska aktiviteterna i förhållande till lärande i relation till hållbar utveckling och interkulturalitet
7. skapa relationer för samverkan och visa medvetenhet om dess betydelse för barns meningsskapande och utvecklandet av förskolans arbete
8. dokumentera och diskutera erfarenheterna av förskollärarrollen, reflektera och analysera för att slutföra sin praktiska yrkesteori
Innehåll
- Människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling
- Läroplan för förskolan
- Påverkansfaktorer i förskolan
- Kommunikativa kompetenser
- Förskoledidaktik och estetiska lärprocesser
- Samverkan
- Utvärdering och bedömning
- Lärande för hållbar utveckling
- Interkulturalitet
- Dokumentation
- IT som didaktiskt verktyg
- Praktisk yrkesteori
Undervisning
Auskultera och observera. Utifrån ämneskurser inom förskoledidaktik självständigt planera, organisera, genomföra och utvärdera pedagogiska aktiviteter under handledning av fältförskolans/övningsförskolans lärarutbildare. VFU-besök med handledning utförs av högskolans lärarutbildare.
Särskild behörighet
Verksamhetsförlagd utbildning 15 hp, Förskolepedagogiskt område 97,5 hp samt Utbildningsvetenskaplig kärna 37,5 hp.
Examination
PRA1, verksamhetsförlagd utbildning, 10 hp, fullgjord verksamhetsförlagd utbildning och dokumentation i studentbok, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1 hp, muntlig och/eller skriftlig redovisning, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G),
För VG på kursen ska PRA1 ha betyget Väl Godkänd.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Obligatorisk närvaro, minst 35 timmar per vecka, krävs under den verksamhetsförlagda utbildningen. Dokumentation ska ske i Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning som också är underlag för examination. Vid icke godkänd VFU ges ett nytt prövningstillfälle.
Student som av arbetsplats där den verksamhetsförlagda utbildningen bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för Mälardalens högskola framkommer särskilda skäl som utvisar att studierna måste avbrytas.
För ytterligare information se anvisningar i Handbok för verksamhetsförlagd utbildning och Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning.