Kursplan - Specialpedagogik för grundlärare F-3
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU084
Giltig från
Vårtermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursens syfte är att utveckla vetenskapligt grundade kunskaper om specialpedagogiskt arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 i ett samhällsperspektiv. Vidare syftar kursen till att utveckla kompetens att i samverkan med andra möta barns skilda behov och förutsättningar.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för det specialpedagogiska kunskapsområdet ur ett vetenskapligt perspektiv och relatera detta till praktiskt pedagogiskt arbete och centrala styrdokument
2. identifiera och problematisera olika sätt att bedriva specialpedagogisk verksamhet
3. visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera elevers olika behov och förutsättningar
4. reflektera över sin professionella roll och betydelsen av samverkan i specialpedagogiskt arbete
Innehåll
- Specialpedagogisk verksamhet i ett historiskt och nutida perspektiv
- Olika specialpedagogiska perspektiv och specialpedagogiskt arbete
- Att möta elever med olika erfarenheter, förutsättningar och behov
- Samverkan kring frågor om specialpedagogiskt stöd
- IKT som pedagogiskt verktyg i specialpedagogiskt arbete
- Estetiskuttrycksformer i specialpedagogiskt arbete
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, IKT och fältstudie.
Särskild behörighet
120 hp från grundlärarprogrammet F-3 vari ingår 30 hp utbildningsvetenskaplig kärna, 7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning samt 60 hp ämnesstudier vari ingår 7,5 hp estetiska lärprocesser.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1, 3, 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 3,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1, 2, 4 betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd