Kursplan - Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare F-3
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU083
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09998-6 LIBRIS-ID: 13458664
Likabehandling i förskola & skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 240 s.
ISBN: 978-91-47-10034-7 LIBRIS-ID: 12743878
Låt oss tvista igen! : om konflikthantering i förskola och skola
Stockholm : Lärarförbundets förlag, cop. 2010 - 118 s.
ISBN: 978-91-977615-6-7 LIBRIS-ID: 11904225
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 378 s.
ISBN: 9789147105434 LIBRIS-ID: 13891823
Webbadresser
Arbetet mot diskriminering och kränkande behandling
Stockholm : Skolverket, 2012 - 55 s.
ISBN: 978-91-87115-32-5 LIBRIS-ID: 13499039
Lika rättigheter i skolan- ett stöd i skolans likabehandlingsarbete
Diskrimineringsombudsmannen, 2012
URL: http://www.do.se/stodmaterial/forskola-skola-och-hogskola/lika-rattigheter-i-skolan/
Referenslitteratur
Konflikthantering i skolan : den andra baskunskapen
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2008 - 205 s.
ISBN: 9789127411517 LIBRIS-ID: 10829494
Normkritiska perspektiv : i skolans likabehandlingsarbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 135 s.
ISBN: 978-91-44-07945-5 LIBRIS-ID: 12731960
Accepted or Rejected in school
Europea Research Journal, 2004
URL: http://www.wwwords.co.uk/eerj/content/pdfs/3/issue3_4.asp
Children with behavior problems: The influence of social competence and social relations on problem stability, school achievement and peer acceptance across the first six years of school
Infant and Child Development, 2006
URL: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/icd.448/abstract
Vad fungerar? : resultat av utvärdering av metoder mot mobbning
Stockholm : Skolverket, 2011 - 84 s.
ISBN: 978-91-86529-19-2 LIBRIS-ID: 12135058
URL: Fulltext
Kränkningar i skolan : analyser av problem och lösningar
Stockholm : Skolverket, 2013 - 190 s.
ISBN: 9789175590752 LIBRIS-ID: 16010447
Drama : ledarskap som spelar roll
1. upp. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 226 s.
ISBN: 9789144068039 LIBRIS-ID: 12347469
Syfte
Kursens syfte är att utveckla vetenskapligt grundade kunskaper om och förståelse av sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, särskilt i förskoleklassen och grundskolans årskurs 1-3, i den pedagogiska praktiken.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för sociala relationer, konflikthantering, maktperspektiv och ledarskap ur ett vetenskapligt perspektiv och relatera dessa till praktiskt pedagogiskt arbete
2. redogöra för och kritiskt granska olika synsätt och teorier kopplade till sociala samspelsprocesser, särskilt utsatthet, marginalisering och konflikthantering
3. planera ett praktiskt pedagogiskt arbete för att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av barn och relatera det till rådande styrdokument
4. reflektera över sin professionella roll som lärare och ledare i arbetet med sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i heterogena miljöer
Innehåll
- Exkluderings- och inkluderingsprocesser
- Sociala relationer och grupprocesser
- Pedagogiskt ledarskap och konflikthantering i heterogena miljöer
- Kränkande behandling, utsatthet och marginalisering
- Diskrimineringsgrunderna- Undervisningens innehåll och metodik
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudie.
Särskild behörighet
90 hp från grundlärarprogrammet F-3 vari ingår 30 hp utbildningsvetenskaplig kärna, 7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning samt 30 hp ämnesstudier vari ingår 7,5 hp estetiska lärprocesser.
Examination
GRU1, fältstudieuppgift, 1,5 hp, individuell skriftlig examination avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).SEM1, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd