Kursplan - Bedömning och betygsättning för ämneslärare 7-9
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU079
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 270 s.
ISBN: 9789147114580 LIBRIS-ID: 15122328
Bedömning i och av skolan : praktik, principer, politik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB, 2010 - 318 s.
ISBN: 9789144056814 LIBRIS-ID: 11746905
Bedömning för lärande
2., [oförändr.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 208 s.
ISBN: 9789144101491 LIBRIS-ID: 14978080
Bland mentorer, IUP och utvecklingszoner
[Ny utg.] : Stockholm : Norstedt, 2009 - 138 s.
ISBN: 978-91-1-302498-1 LIBRIS-ID: 11370213
URL: Omslagsbild
Kunskapsbedömning : vad, hur och varför? : [kunskapsöversikt]
Stockholm : Skolverket, 2011 - 133 s.
ISBN: 978-91-86529-56-7 LIBRIS-ID: 12442568
Artiklar
Att undersöka kunskapstrender med hjälp av Pisa. Likvärdighet, förståelse, kunskapssyn
Örebro Universitet, 2013
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla fördjupad kunskap om bedömning och betygssättning av elevers lärande och kunskap i grundskolans senare del, årskurs 7-9.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva och kritiskt granska historiska och teoretiska perspektiv på bedömning och betygsättning
2. analysera hur läroplaner, kursplaner, bedömningskriterier och nationella prov kan användas för att bedöma elevers lärande och utveckling
3. diskutera giltighet och tillförlitlighet vid bedömning av lärande
4. problematisera bedömnings- och dokumentationspraktiken utifrån, samhälleliga, etiska och internationella aspekter
5. dokumentera elevers kunskap och lärande i ämnet för att skapa ett mångsidigt underlag för bedömning av elevers lärprocess som grund för betygssättning
6. beskriva hur pedagogisk dokumentation och utvecklingssamtal kan användas för att stimulera elevers lärande och utveckling i ämnet
Innehåll
- Kunskapssyn, bedömning och betyg i ett historiskt och teoretiskt perspektiv
- Bedömning i relation till nationella styrdokument, bedömningskriterier och kunskapsmätningar
- Pröva olika sätt för formativ och summativ bedömning som underlag för likvärdig betygssättning
- Internationella kunskapsmätningar
- Pedagogisk dokumentation och utvecklingssamtal
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
180 hp från ämneslärarprogrammet 7-9 varav 110 hp ämnesstudier inom minst två undervisningsämnen, 37,5 hp utbildningsvetenskaplig kärna samt 15 hp verksamhetsförlagd utbildning eller 45 hp från Kompletterande pedagogisk utbildning varav 15 hp verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
GRU1, gruppuppgift, 1,5 hp, gruppuppgift avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2 hp, individuell muntlig och skriftlig uppgift avseende lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd