Kursplan - Matematikutvecklande miljöer
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MAA706
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-15
Reviderad
2014-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad kunskap i att analysera barns lärande i matematik och utveckla en medvetenhet om miljöns och språkets betydelse för barns matematiska utveckling. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla färdigheter i att planera, genomföra och utvärdera relevanta aktiviteter och gynnsamma lärmiljöer för förskolebarn.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- reflektera kring samspelet mellan barn och omgivning för barns matematikutveckling
- reflektera kring matematikdidaktiska frågeställningar i relation till förskoleverksamheten
- definiera barns kunnande i matematik och utifrån detta planera, genomföra och utvärdera aktiviteter och lärmiljöer som främjar alla barns intresse och lärande i matematik
- definiera barnens närmiljö för att skapa meningsfulla problemsituationer som främjar barnens utveckling av matematiskt tänkande
Innehåll
- Studera förskoleverksamheten som miljö för barns utveckling av matematiska tänkande
- Iaktta och dokumentera barns matematiska utveckling och tänkande samt dess relation till matematik, språk, lek och estetiska uttrycksformer
- Planera, genomföra och reflektera kring matematiska aktiviteter och matematikutvecklande lärmiljöer
Undervisning
Föreläsningar, övningar, laborationer, seminarier, studiegrupparbete, individuellt arbete och fältstudie.
Särskild behörighet
52,5 hp förskolepedagogik i vilket ingår Matematik i förskolan 7,5 hp samt 30 hp UVK och VFU I 7,5 hp.
Examination
TEN1, individuell skriftlig tentamen, 2 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
PRO2, fältstudie, 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 2 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL2, inlämningsuppgift, 2 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För betyget VG på hel kurs krävs VG på TEN1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledningen.
Kursen kan endast inkluderas i förskollärarexamen