Kursplan - Examensarbete master i didaktik
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU078
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A2E (Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen).
Huvudområde(n)
Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Litteratur väljs utifrån valt perspektiv för examensarbete i samråd med handledaren.
Referenslitteratur
Rapporter och uppsatser
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2016 - 223 s.
ISBN: 9789144097329 LIBRIS-ID: 18714387
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
God forskningssed
Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet, 2017 - 82 s.
ISBN: 978-91-7307-352-3 LIBRIS-ID: 21388308
-
Kompendier
Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning
Lärarutbildning, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (UKK), Mälardalens Högskola. Rev. Ht 2016,
Webbadresser
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdepartementet, 2011
Övrigt
Handbok för verksamhetsförlagd utbildning
, Lärarutbildning, Akademin för utbildning, kultur och k0ommunikation (UKK), Mälardalens Högskola. Rev Ht 2016,
Litteratur i tidigare kurser eller av handledaren föreslagen, som kan ses som relevanta i sammanhanget
Syfte
Kursen syftar till att den studerande genomför en självständig forskningsuppgift inom ett avgränsat område där fördjupad förtrogenhet med vetenskapligt förhållningssätt och tillvägagångssätt inom didaktisk forskning uppvisas.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. självständigt och kreativt identifiera, formulera och analysera ett för den didaktiska praktiken relevant problemområde
2. genomföra, dokumentera och redovisa en didaktisk studie, utifrån en didaktisk frågeställning, som uppfyller kraven på vetenskaplighet
3. uppvisa fördjupad medvetenhet inför forskningsetiska hänsynstaganden
4. visa fördjupad förmåga att kritiskt diskutera och värdera didaktisk forskning
Innehåll
- För kursen relevanta allmändidaktiska och ämnesdidaktiska teorier
- Självständigt vetenskapligt arbete
- Forskningsetik
- Försvarande av det egna arbetet vid ett oppositionsseminarium
Undervisning
Handledning individuellt eller i grupp, fältstudier, seminarier.
Särskild behörighet
Examen om minst 180 högskolepoäng varav minst 90 högskolepoäng med utbildningsvetenskaplig relevans. Därtill krävs 75 högskolepoäng på avancerad nivå med utbildningsvetenskaplig relevans vari ingår kurserna Vetenskaplig metod 7,5 hp (avancerad nivå) och Vetenskaplig metod och fältstudier 7,5 hp (avancerad nivå) eller motsvarande.
Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
UPS1, uppsats, 15 hp, skriftlig uppsats avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd