Kursplan - Kvantitativ och kvalitativ metod
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU075
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Vetenskapsteori : grunder och tillämpning
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 223 sidor
ISBN: 9789144133713 LIBRIS-ID: jvq1h9xzgq57025s
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 506 sidor
ISBN: 9789144122885 LIBRIS-ID: lth08mc8jwfc1hdj
Utvärdera din undervisning : värdera och förstå statistik och evidens
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2016 - 171 s.
ISBN: 9789127145634 LIBRIS-ID: 19088219
Övrigt
-
Böcker
InterViews : learning the craft of qualitative research interviewing
2. ed. : Los Angeles : Sage Publications, cop. 2009 - 354 s.
ISBN: 9780761925422 (pbk.) LIBRIS-ID: 10957812
Diskursanalys som teori och metod
Lund : Studentlitteratur, 2000 - 205 s.
ISBN: 91-44-01302-7 LIBRIS-ID: 7275287
International handbook of survey methodology
New York, NY : Lawrence Erlbaum Associates, 2008. - 549 p.
ISBN: 9780805857535 (pbk.) LIBRIS-ID: 10699312
Kompendier
Medborgarbildning i lokalsamhället
2002
Introduction to the Philosophies of Research and Criticism in Education and the Social Scienses
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2005
Artiklar
Researching embodied learning by using videographic participation for data collection and audiovisual narratives for dissemination dissemination - illustrated by the encounter between two acrobats
Ethnography and Education, 2014
Ethnography: problems and prospects
Ethnography and Education, 2006
Participant observation as a data collection method
Forum: qualitative social research, 2005
Observation of Online communities
Forum: qualitative social research, 2011
Syfte
Kursen syftar till att den studerande ska utveckla fördjupande kunskaper om kvantitativa och kvalitativa forskningsansatser och metoder, dess möjligheter och problem i relation till teori, empiri och vetenskapliga traditioner.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa fördjupad kunskap om och kritiskt redogöra för uppkomsten och utvecklingen av olika vetenskapsteoretiska och kunskapsfilosofiska traditioner och perspektiv
2. kritiskt redogöra för val av insamlingsmetod och urval i relation till forskningsansats och kunskapsanspråk
3. visa fördjupad kunskap om olika insamlingsmetoder samt deras möjligheter och begränsningar
4. kritiskt analysera kvalitativ och kvantitativ forskningsdata i relation till syfte, frågeställningar och resultat
5. visa god kännedom om forskningsetik och forskarens etik samt forskningsetiska ställningstaganden under forskningsprocessen
Innehåll
- Vetenskapsteori och kunskapsfilosofi
- Kvantitativa och kvalitativa forskningsansatser
- Forskningsetik och forskarens etik
- Urval och insamlingsmetoder
- Presentation och analys
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Särskild behörighet
Examen om minst 180 hp varav 90 hp med utbildningsvetenskaplig relevans eller lärarexamen. Därtill krävs 45 hp på avancerad nivå med minst 30 hp med utbildningsvetenskaplig relevans vari ingår kursen Vetenskaplig metod 7,5 hp (avancerad nivå) eller motsvarande.
Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 6 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, skriftlig uppgift och aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 4-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd