Kursplan - Didaktik som kunskapsområde och forskningsfält
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU073
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Didaktik and/or curriculum : an international dialogue
New York : P. Lang, cop. 1998 - vii, 367 s.
ISBN: 0-8204-3385-3 LIBRIS-ID: 8312482
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
Andra utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2020] - 327 sidor
ISBN: 9789127827950 LIBRIS-ID: cp07zbvs9f4g4q7d
Didaktik : teori, reflektion och praktik
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 267 s.
ISBN: 91-44-47941-7 ; 340:00 LIBRIS-ID: 7279133
American Educational Handbook of Research on Teaching
ISBN: 9780935302554,
Övrigt
-
Övrigt
Kurslitteraturen bestäms tillsammans med lärare och kursdeltagare vid första träffen.
Syfte
Kursen syftar till att de studerande förvärvar fördjupade kunskaper i didaktik som kunskapsområde och forskningsfält, dess framväxt och relation till allmändidaktik, ämnesteori och ämnesdidaktik. Kursdeltagarna ges också möjligheten till att fördjupa sina kunskaper i den didaktiska forskningen med relevans för det egna ämnet eller ämnesområdet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa fördjupade kunskaper om det didaktiska kunskapsområdet och forskningsfältet – nationellt och internationellt
2. identifiera och problematisera forskning med didaktisk relevans inom det egna ämnet eller ämnesområdet
3. självständigt och kritiskt analysera och värdera didaktikens roll i samhället, dess möjligheter och begränsningar
Innehåll
- Didaktik som kunskapsområde- och forskningsfält
- Allmändidaktik, ämnesteori och ämnesdidaktik
- Utbildningsfilosofi och utbildningspolitik
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Särskild behörighet
Examen om minst 180 hp varav 90 hp med utbildningsvetenskaplig relevans eller lärarexamen. Därtill krävs 45 hp på avancerad nivå med minst 30 hp med utbildningsvetenskaplig relevans.
Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2,5 hp, skriftlig inlämningsuppgift och aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd