Kursplan - Didaktik - en introduktion
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU044
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Utmaningar i en skola för alla : några filosofiska trådar
Stockholm : Liber, 2009 - 191 s.
ISBN: 9789147015214 LIBRIS-ID: 11647716
Undervisningens återkomst
Första utgåvan : Stockholm : Natur & kultur, [2019] - 200 sidor
ISBN: 9789127823594 LIBRIS-ID: 22598304
Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2015 - 172 s.
ISBN: 9789140688262 LIBRIS-ID: 17091471
Allmän didaktik : mellan normativitet och evidens
Upplaga 1 : 2018 - 147 sidor
ISBN: 9789144121987 LIBRIS-ID: 22511273
Artiklar
-
Böcker
I en klass för sig : genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer
[Ny utg.] : Stockholm : Ordfront, 2010 - 361 s.
ISBN: 978-91-7441-947-4 LIBRIS-ID: 11816682
Bortom lärandet : demokratisk utbildning för en mänsklig framtid
Lund : Studentlitteratur, 2010 - 149 s.
ISBN: 978-91-44-06148-1 LIBRIS-ID: 11909121
Den tidlösa pedagogiken
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 683 s.
ISBN: 978-91-44-06847-3 (inb.) LIBRIS-ID: 12223071
Läraren i det postmoderna samhället
Lund : Studentlitteratur, 1998 - 305 s.
ISBN: 91-44-00289-0 ; LIBRIS-ID: 7274519
Interkulturell pedagogik i teori och praktik
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 178 s.
ISBN: 91-44-03669-8 LIBRIS-ID: 9636616
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
2., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 622 s.
ISBN: 978-91-27-13370-9 LIBRIS-ID: 12594549
Att undervisa barn i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 117 s.
ISBN: 9789147111329 LIBRIS-ID: 14225731
Kvalitetsarbete i praktiken
Stockholm : Skolverket, 2015 - 22 s.
ISBN: 9789175591476 LIBRIS-ID: 17858072
Artiklar
Internationell vetenskaplig artikel
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
I en klass för sig : genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer
[Ny utg.] : Stockholm : Ordfront, 2010 - 361 s.
ISBN: 978-91-7441-947-4 LIBRIS-ID: 11816682
Bortom lärandet : demokratisk utbildning för en mänsklig framtid
Lund : Studentlitteratur, 2010 - 149 s.
ISBN: 978-91-44-06148-1 LIBRIS-ID: 11909121
Den tidlösa pedagogiken
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 683 s.
ISBN: 978-91-44-06847-3 (inb.) LIBRIS-ID: 12223071
Läraren i det postmoderna samhället
Lund : Studentlitteratur, 1998 - 305 s.
ISBN: 91-44-00289-0 ; LIBRIS-ID: 7274519
Interkulturell pedagogik i teori och praktik
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 178 s.
ISBN: 91-44-03669-8 LIBRIS-ID: 9636616
Lärarna : om utövarna av en svår konst
[Ny utg.] : Stockholm : Ordfront, 2010 - 383 s.
ISBN: 978-91-7441-973-3 LIBRIS-ID: 11816705
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
2., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 622 s.
ISBN: 978-91-27-13370-9 LIBRIS-ID: 12594549
Artiklar
Internationell vetenskaplig artikel
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursens syfte är att de studerande ska nå djupare förståelse för utbildning, undervisning och utbildningspolitiska ambitioner. Kursen syftar också till att diskutera utbildningens grundläggande betydelse för individ och samhälle samt samspelet dem emellan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. kritiskt redogöra för relationen mellan förskolans och skolans uppdrag och utbildningspolitiska målsättningar och beskriva hur detta påverkar synen på utbildning, undervisning och lärande
2. urskilja, beskriva och kritiskt jämföra olika didaktiska perspektiv på lärande och undervisning
3. formulera en kritisk förståelse för didaktiken ur ett interkulturellt perspektiv och visa hur mångfaldens olika villkor präglar individers möten med förskolans och skolans praktiska arbete
4. kritiskt granska grundläggande didaktiska perspektiv och forskningsansatser och värdera hur dessa påverkar lärandeprocessen ur ett individuellt respektive socialt perspektiv
5. identifiera och beskriva för didaktikämnet relevanta forsknings- och problemområden
Innehåll
- Läroplansteori och läroplanshistoria
- Klassrumsforskning
- Lärandeteorier
- Vetenskapliga traditioner
- Interkulturella och intersektionella perspektiv på utbildning, undervisning och lärande
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Särskild behörighet
Examen om minst 180 hp varav 90 hp med utbildningsvetenskaplig relevans eller lärarexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
SEM1, seminarium, 3 hp, skriftlig uppgift och aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, hemtentamen, 4,5 hp, avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM2, seminarium, 3 hp, skriftlig uppgift och aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN2, hemtentamen, 4,5 hp, avseende lärandemål 4-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs betyget VG på båda hemtentamina (TEN1 och TEN2)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd