Kursplan - Marknadsföring och interaktion i nätverk
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA313
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2015-02-04
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Artiklar
The industrial/consumer marketing dichotomy revisited: a case of outdated justification?
Journal of Business & Industrial Marketing, 2008
From value chain to value constellation: Designing interactive strategy
Harvard Business Review, 1993
Exchange relationships in consumer markets?
European Journal of Marketing, 1999
Co-creation experiences: The next practice in value creation
Journal of Interactive Marketing, 2004
The growth of interactions and dialogs in interactive marketing
Journal of Interactive Marketing, 2007
It's all B2B...and beyond: Toward a systems perspective of the market
Industrial Marketing Management, 2011
Övrigt
Studenten ska själv hitta och läsa 10 vetenskapliga artiklar under kursens gång
-,
-
Böcker
The theory of the growth of the firm
4th ed., rev. ed. : Oxford : Oxford University Press, 2009. - 1 online resource (xlix, 249 p.)
ISBN: 9780191570360 (electronic bk.) LIBRIS-ID: 12133329
Artiklar
Artiklar från bibliotekets databaser
-,
Syfte
Syftet är att ge studenterna fördjupade kunskaper om marknadsföring som värdeskapande aktivitet med fokus på interaktioner och kommunikation i det alltmer interaktiva och globala nätverkssamhället.
Kursen ger insikter i hur både förståelse och hantering av marknadsföringsprocessen påverkas av förutsättningar inom olika typer av marknader och branscher, strukturer och roller hos organisationer (privat, offentlig och ideell verksamhet) och individer (konsumenter, kunder, användare).
Ett centralt tema i kursen är den allt viktigare betydelsen av att utgå ifrån en helhetssyn på organisationens marknadsföring som en värdeskapande process, där olika typer av relationer, resursutbyten och interaktioner beaktas, både mellan och inom organisationer och mellan organisationer och individer.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- utifrån ett helhetsperspektiv visa insikt om aktuella teorier och begrepp inom marknadsföring med fokus på interaktion och kommunikation i det interaktiva och tvärkulturella samhället.
- utifrån ett granskande och nyanserat förhållningssätt, uppvisa färdigheter i att söka och identifiera aktuella strömningar i forskning och praktik gällande marknadsinteraktion i olika typer av verksamhetsområden, marknader och branscher
- visa förmåga att integrera relevanta teorier med möjliga praktiska tillämpningar gällande operationalisering, datainsamling och analys.
- uppvisa färdigheter och förmåga att muntligt och skriftligt redovisa och presentera vetenskapliga metoder och resultat för praktisk tillämpning.
Innehåll
Då traditionella gränsdragningar mellan marknader, regioner och branscher, olika varor och tjänster samt roller hos organisationer och individer inom många områden blir alltmer otydliga ökar vikten att utifrån en helhetssyn förstå hur olika aktiviteter och interaktioner påverkar marknadsföring som värdeskapande process för organisationer och individer. Under seminarier och workshops diskuteras hur olika teorier och perspektiv kan användas för att förstå och hantera en organisationers roll och beteende i olika typer av interaktioner och relationer samt inom och mellan olika typer av marknader och branscher.
Genom kursens individuella och gruppuppgifter ges möjlighet att utveckla förmåga att, utifrån ett helhetsperspektiv, identifiera, analysera och förstå marknadsföring som en värdeskapande process, där olika typer av marknadsföringsaktiviteter, integrering av olika materiella och immateriella resurser och personliga interaktioner beaktas, både mellan och inom organisationer och mellan organisationer och individer.
Kursen är en teoretisk kurs med tydlig koppling till marknadsföringspraktik då fallstudier av olika verklighetsnära scenarios och marknadsföringssituationer utgör en betydande del av kursens struktur och upplägg.
Undervisning
Traditionella föreläsningar blandas med gästföreläsningar och workshops samt litteratur- och case-seminarier.
Särskild behörighet
Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i företagsekonomi. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 eller motsvarande samt minst 1,5 hp på avancerad nivå.
Examination
Gruppuppgift (GRU1),1,5 hp, betyg Godkänd (G)
Gruppuppgift (GRU2),1,5 hp, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL1), 1,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift (INL2), 1,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Skriftlig tentamen (TEN1), 1,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd