Kursplan - Marknadsbegreppet, företags tillväxt och marknadsföring
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA312
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2015-02-04
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
The theory of the growth of the firm
4th ed., rev. ed. : Oxford : Oxford University Press, 2009. - 1 online resource (xlix, 249 p.)
ISBN: 9780191570360 (electronic bk.) LIBRIS-ID: 12133329
Artiklar
Market and marketing of functional food in Europe
Journal of food engineering, 2003
The Discovery of Opportunities: Extending the Economic Theory of the Entrepreneur, volym 28
Small Business Economics, 2007
International brand promotion standardization and performance
Management Research Review, 2015
The myopia of new marketing panaceas: the case for rebuilding our discipline
Journal of Marketing Management, 2008
The Nature of the Firm, Economica
Economica, New Series, 1937
Studenten ska själv hitta och läsa 10 vetenskapliga artiklar under kursens gång
-,
-
Böcker
The theory of the growth of the firm
4th ed., rev. ed. : Oxford : Oxford University Press, 2009. - 1 online resource (xlix, 249 p.)
ISBN: 9780191570360 (electronic bk.) LIBRIS-ID: 12133329
Artiklar
Artiklar från bibliotekets databaser
-,
Syfte
Syftet är att ge studenterna fördjupade kunskaper om marknader och marknadsföring och ett kritiskt förhållningssätt till teorier och hur företag arbetar marknadsföring, samt en helhetsbild av hur vetenskapen om marknadsföring förhåller sig till de ekonomiska vetenskaperna idag.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- visa förmåga till ett kritiskt och nyanserat förhållningsätt till begreppen marknad och marknadsföring enligt etablerade synsätt inom de företagsekonomiska vetenskaperna.
- diskutera i tal och skrift hur teorierna på kursen förhåller sig till andra inom den ekonomiska vetenskapen, samt kunna kategorisera strömningar som är aktuella inom marknadsföring.
- formulera och lösa problem projektorienterat genom att argumentera med begrepp inom marknadsföring och redovisa resultaten i grupp visuellt.
- visa förmåga att värdera sin egen arbetsinsats i gruppen, de egna ämneskunskaperna (i marknadsföring) och sammanfatta hur de färdigheter kring marknadsföringsaktiviteter som anammas på kursen kan utvecklas.
Innehåll
På denna kurs inleder vi med att läsa om och förstå marknadsbegreppet och hur företag förhåller sig till sin marknad, för att förstå grunden i marknadsföring. Entreprenörskap, produktiva resurser och extern kontroll är nyckelbegrepp och frågan om vad som är mest effektivt – transaktioner via marknad eller företag ställs på sin spets. Målet är en ökad förståelse för hur företag kan analysera sin situation och bättre använda sina resurser för att expandera och öka sin försäljning. Tungt vägande är ett kritiskt förhållningssätt till 4 Pn och andra dominerande modeller inom marknadsföring.
Inslag av allmänbildande kunskap kring ekonomiska modeller och hur de kopplas till marknader finns också genom ett seminarium och inlämningsuppgift kring nobelpriset i ekonomi.
Undervisning
Seminarier och gruppövningar, skriftliga inlämningsuppgifter, samt avslutande presentationer.
Särskild behörighet
Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i företagsekonomi. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 eller motsvarande samt minst 1,5 hp på avancerad nivå.
Examination
Skriftliga inlämningsuppgifter (INL1) 3 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Muntlig examination på seminarier (SEM1), 3 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Projekt som genomförs i grupp (PRO1), 1,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För att få VG på kursen i sin helhet ska studenten ha uppnått VG på minst 6 hp.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd