Kursplan - Avancerad marknadsföring
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA311
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2015-02-04
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Marketing theory : evolution and evaluation
New York : Wiley, cop. 1988 - xi, 231 s.
ISBN: 0-471-63527-8 LIBRIS-ID: 4978636
Syfte
Kursen ger dig kunskap om hur marknadsföringsteorier tillkommit samt hur de har utvecklats. Kursen använder ett ramverk som hjälper dig att förstå vilka grundantaganden och begränsningar olika marknadsföringsskolor har men även vilka styrkor ekonomiska- och beteendeinriktade marknadsföringsskolor har. Kursen ger även en insikt i att olika modeller och teorier utgår ifrån olika perspektiv på marknader. Vidare diskuteras vilka metoder som i huvudsak används för att förstå marknader och marknadsföringsfenomen. Genom kursens gång kommer du i kontakt med både gamla samt nya marknadsföringsteorier och målet är att du efter kursen skall ha en fördjupad kunskap om ämnet marknadsföring samt en insikt i ämnets status idag.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa insikt om vilka grundantaganden marknadsföringsteorier bygger på och vilka metodmässiga ansatser som de förespråkar.
- ha förmåga att särskilja styrkor och svagheter med olika marknadsföringsteorier samt skillnaden mellan normativa och deskriptiva marknadsföringsteorier.
- visa insikt i hur ämnet marknadsföring utvecklats samt om de kunskaps-gap som råder inom ämnet.
- fördela och genomföra akademiska uppgifter (så som granskning av forskningsresultat, sammanställning av resultat, utformning av vetenskaplig skrift och presentationsmaterial) såväl självständigt som i grupp. Även ha förmåga att kort och koncist kunna skriva och presentera en vetenskaplig text enligt de olika normer och regler som gäller inom den internationella (akademiska) företagsekonomiska disciplinen.
- ha förmåga att diskutera marknadsföringsteoretiska begrepp på ett (för icke-specialister) förståeligt och övergripande sätt samt ha insikt om i vilken omfattning teorierna har praktisk tillämpning.
Innehåll
Kursen är seminariedriven där varje träff förbereds genom inläsning av olika marknadsföringsmodeller, -teorier, eller -skolor som sedan diskuteras och analyseras under seminarier. Kursen bygger på en hög grad av lärare-student samt student-student interaktion. Kursen börjar med en teoretisk del som i huvudsak bygger på vetenskapliga källor. Detta följs av en del med praktiskt innehåll där målet är att du genom de tidigare inlästa marknadsföringsteorierna skall utforska något nutida marknadsföringsfenomen som du presenterar i akademisk text och muntligt inför läraren och övriga studenter. Ett grundläggande krav är att du tar med dig såväl teoretiska som metodmässiga erfarenheter från tidigare studier, och när så är lämpligt, från egen praktisk erfarenhet av marknadsföring. Kursstoffet kompletteras därmed i samverkan med dina klasskamrater.
Undervisning
Kursen innehåller lektioner, seminarier samt studentledda presentationer.
Särskild behörighet
Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i företagsekonomi. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 eller motsvarande.
Examination
Seminarium (SEM1), 3 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift (INL1), 4,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 6 hp med EFO213 Marketing.