Kursplan - Fysioterapi: Profession och vetenskaplig metodik
Omfattning
10.5 hp
Kurskod
FYS001
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Fysioterapi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-11-20
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Rapporter och uppsatser
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2016 - 223 s.
ISBN: 9789144097329 LIBRIS-ID: 18714387
Rehabilitation research : principles and applications
Fifth edition : St. Louis, Missouri : Elsevier, [2016] - ix, 489 s.
ISBN: 9781455759798 (pbk.) LIBRIS-ID: 18552864
Beteendemedicinska tillämpningar i sjukgymnastik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 123 s.
ISBN: 978-91-44-05935-8 LIBRIS-ID: 12455075
Grundläggande folkhälsovetenskap : Kristina Pellmer, Bengt Wramner, Håkan Wramner ; [foto: Håkan Wramner]
3., kompletterade uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 264 s.
ISBN: 978-91-47-10549-6 LIBRIS-ID: 12744909
Kompendier
Att skriva vetenskapligt. Riktlinjer för examens-/självständiga arbeten inom huvudområdena folkhälsovetenskap, fysioterapi, socialt arbete och vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad på grund- och avancerad nivå vid akademin för hälsa, vård och välfärd
Akademin för hälsa, vård och välfärd (HVV) vid Mälardalens högskola (MDH), 2016
Sjukgymnastik som vetenskap och profession
Stockholm : Legitimerade sjukgymnasters riksförbund, [2010] - 22 s.
Lagar
Hälso- och sjukvårdslagen, HSL
SFS 1982:763 Stockholm: Socialdepartementet,
Patientdatalagen
SFS 2008:355 Stockholm: Socialdepartementet,
Offentlighets- och sekretesslagen
SFS 2009:400 Stockholm: Socialdepartementet.,
Patientsäkerhetslagen
SFS 2010:659. Stockholm: Socialdepartementet,
Webbsida
Referenslitteratur
Statistik för hälsovetenskaperna
2., moderniserade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 303 s.
ISBN: 978-91-44-07048-3 LIBRIS-ID: 13374003
Kommunikation : samtal och bemötande i vården
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 472 s.
ISBN: 978-91-44-07007-0 LIBRIS-ID: 13615449
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 249 s.
ISBN: 978-91-44-07699-7 LIBRIS-ID: 13548872
-
Böcker
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Rehabilitation research : principles and applications
4. ed. : Philadelphia, Pa. : Saunders, 2011 - vii, 503 s.
ISBN: 978-1-4377-0840-0 (pbk.) LIBRIS-ID: 12031692
Beteendemedicinska tillämpningar i sjukgymnastik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 123 s.
ISBN: 978-91-44-05935-8 LIBRIS-ID: 12455075
Grundläggande folkhälsovetenskap : Kristina Pellmer, Bengt Wramner, Håkan Wramner ; [foto: Håkan Wramner]
3., kompletterade uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 264 s.
ISBN: 978-91-47-10549-6 LIBRIS-ID: 12744909
Kompendier
Att skriva vetenskapligt. Riktlinjer för examens/självständiga arbeten inom huvudområden på grund- och avancerad nivå
Akademin för hälsa, vård och välfärd, 2012
Sjukgymnastik som vetenskap och profession
Stockholm : Legitimerade sjukgymnasters riksförbund, [2010] - 22 s.
Lagar
Hälso- och sjukvårdslagen, HSL
SFS 1982:763 Stockholm: Socialdepartementet,
Patientdatalagen
SFS 2008:355 Stockholm: Socialdepartementet,
Offentlighets- och sekretesslagen
SFS 2009:400 Stockholm: Socialdepartementet.,
Patientsäkerhetslagen
SFS 2010:659. Stockholm: Socialdepartementet,
Webbsida
Referenslitteratur
Statistik för hälsovetenskaperna
2., moderniserade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 303 s.
ISBN: 978-91-44-07048-3 LIBRIS-ID: 13374003
Kommunikation : samtal och bemötande i vården
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 472 s.
ISBN: 978-91-44-07007-0 LIBRIS-ID: 13615449
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 249 s.
ISBN: 978-91-44-07699-7 LIBRIS-ID: 13548872
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om fysioterapi som vetenskap och som verksamhet inom ramen för fysioterapeutprofessionen samt relatera detta till den egna kompetensutvecklingen. Studenten ska också skaffa sig grundläggande kunskaper om beteendemedicin och folkhälsovetenskap som ämnen och i relation till fysioterapi. Kursen syftar även till att studenten ska förvärva grundläggande kunskaper om forskningsmetodik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 definiera och diskutera fysioterapi som vetenskap och profession
2 redogöra för relevanta författningar och etiska riktlinjer för fysioterapeutprofessionen
3 beskriva utbildningens innehåll i relation till fysioterapi som vetenskap och profession
4 definiera beteendemedicin som ämne
5 söka vetenskapliga artiklar och tillämpa vetenskapligt skrivande
6 beskriva grundläggande begrepp och modeller inom folkhälsovetenskap och diskutera ämnets relevans för fysioterapi som vetenskap och profession
7 medvetandegöra och sammanställa sin kompetens samt förklara hur den kan överföras till fysioterapeutprofessionen
8 definiera grundläggande begrepp inom vetenskaplig metodik och kunna identifiera dessa i ett vetenskapligt arbete
9 beskriva de huvudsakliga momenten i forskningsprocessen
10 värdera relationen mellan forskningsfråga och slutsatser i ett vetenskapligt arbete
Innehåll
Moment 1: 6 högskolepoäng
Introduktion till fysioterapi som vetenskap och profession:
- Historisk utveckling
- Verksamheter och tillämpningar
- Relevanta författningar och etiska riktlinjer
- Utbildningens innehåll
Introduktion till beteendemedicin som ämne
Litteratursökning, vetenskapligt skrivande och referenshantering
Introduktion till folkhälsovetenskap
Begreppet kompetens och dess koppling till fysioterapeutprofessionen
Moment 2: 4,5 högskolepoäng
Vetenskaplig metodik:
Forskningsprocessen: Från forskningsfråga till slutsatser
Grundläggande begrepp inom vetenskaplig metodik
Kvantitativ och kvalitativ forskningsansats
Vetenskapliga designer – ”uppbyggnaden av vetenskapliga studier utifrån forskningsfråga och möjliga forskningsmetoder”
Experimentella och icke-experimentella studier, kvalitativa studier
Datainsamlingsmetoder
Dataanalys i kvalitativa och kvantitativa studier
Värdering av resultat och slutsatser i förhållande till forskningsfråga
Forskningsetik
Undervisning
Undervisningen bedrivs som individuellt arbete och arbete i grupp, praktiska övningar, fältstudier, seminarier och föreläsningar.
Behörighet
Idrott och hälsa A, Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 17) eller Idrott och hälsa 1, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A15). Idrott och hälsa A/Idrott och hälsa 1 kan ersättas med intyg på deltagande i gymnastik- eller idrottsverksamhet omfattande minst en gång per vecka under minst ett år.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 3 hp, fysioterapi som vetenskap och profession: självständig skriftlig rapport avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, Inlämningsuppgift, 0,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 2,5 hp, fysioterapi som vetenskap och profession samt kompetens överförbar till fysioterapeutprofessionen: aktivt deltagande i seminarier avseende lärandemål 1-2 och 7. Obligatorisk närvaro vid föreläsning om författningar avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 0,5 hp, projektplanering inom vetenskaplig metodik avseende lärandemål 8-9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, Salstentamen, 4 hp, vetenskaplig metodik: individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 8-10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på både INL1 och TEN1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VSG022.