Kursplan - Hälsopsykologi för fysioterapeuter
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PSA118
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Psykologi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-11-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Risk och prognos i socialt arbete med barn : forskningsmetoder och resultat
Stockholm : Gothia, 2000 - 382 s.
ISBN: 91-7205-272-4 (inb.) LIBRIS-ID: 7623050
Health psychology : [a textbook]
5. ed. : London : McGraw-Hill/OUP, 2012 - xxxiv, 565 s.
ISBN: 978-0-335-24383-9 LIBRIS-ID: 13524746
Handbok i att använda ICF och ICF-CY
1.uppl. : Stockholm : Studentlitteratur, 2011 - 210 s.
ISBN: 978-91-44-05637-1 LIBRIS-ID: 12119700
Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa : svensk version av International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF)
Stockholm : Socialstyr., 2003 - 273 s.
ISBN: 91-7201-755-4 LIBRIS-ID: 9131970
URL: Fulltext i pdf-format fritt tillgänglig från Socialstyrelsen
Kompendium
Att arbeta med gemensam problemlösning
Björck-Åkesson, Eva & Granlund, Mats,
Artiklar
On happiness and human potentials: A review of research, volym 52
Annual Review of Psychology, 2001
Positive psychology - an introduction, volym 55
American Psychologist, 2000
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper i konsultation och behandling ur ett psykologiskt perspektiv, samt kunskaper om hälsopsykologiska teorier inom områden med relevans för fysioterapi. Detta ska ske utifrån ett flerdimensionellt synsätt på hälsa och intervention och med hjälp av problemlösningsstrategier tillämpliga i fysioterapeutiska åtgärdssammanhang.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kuna:
1 redogöra för det ekologiska systemperspektivet och ett flerdimensionellt integrerat synsätt på hälsa
2 redogöra för generella teorier om hälsa och sjukdom av betydelse för fysioterapeuter
3 tillämpa lämpliga hälsomodeller i åtgärdssammanhang
4 tillämpa en problemlösningsmodell för intervention
5 tillämpa relevanta inlärningspsykologiska och socialkognitiva teorier med anknytning till ett hälsoproblem
Innehåll
I kursen behandlas hälsobegreppet, systemteori/ekologisk teori, teorier om hälsa och hälsomodeller, hälsoklassifikationssystemet ICF, teorier om sjukdom och coping, metoder för att mäta hälsa, problemlösning och intervention, konsultation och behandling.
Undervisning
Undervisning sker både via campusbaserade föreläsningar samt via en kommunikationsplattform.
Särskild behörighet
Introduktion till psykologi för fysioterapeuter 4,5 hp eller motsvarande.
Examination
INL2, Inlämningsuppgift, 6 hp, skriftlig individuell inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, gruppuppgift med skriftlig redovisning avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL2. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter PSA109.