Kursplan - Strategi och internationell marknadsföring
Omfattning
15 hp
Kurskod
FOA308
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2015-02-04
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
On competition
Updated and expanded ed. : Boston, MA : Harvard Business School Pub., cop. 2008 - xxxi, 544 p.
ISBN: 978-1-4221-2696-7 LIBRIS-ID: 11233385
Contemporary strategy analysis
9 th ed. : Chichester, West Sussex : John Wiley & Sons, 2016 - xvi, 758 p.
ISBN: 9781119120841 LIBRIS-ID: 18246040
Referenslitteratur
Business research methods
4. ed. : Oxford : Oxford Univ. Press, 2015 - 808 S.
ISBN: 9780199668649 LIBRIS-ID: 17589693
Övrigt
Additional material will be distributed during the course
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenten en överblick av de olika internationella miljöer som ett företag verkar i och tillhandahålla verktyg för att hantera de frågor som uppstår i företagets internationella sammanhang. Detta inkluderar att förstå hur företag hanterar lokala och globala marknadsföringsstrategier, hur de organiserar sin interna verksamhet, samt hur de använder strategi för att konkurrera på globala och lokala marknader.
Lärandemål
Efter kursen ska studenten kunna:
- Utvärdera olika alternativ gällande marknadsanalys och ett företags strategier för inträde på internationella marknader
- Genomföra analys av ett lands nationella konkurrensfördelar rörande relaterade och stödjande industrier, villkorsfaktorer, efterfrågan, företagsstruktur, strategi och konkurrens
- Utveckla en marknadsplan baserad på lämpliga teorier och modeller från kurslitteraturen och annat insamlat och granskat material
- Göra bedömningar baserade på ofullständiga uppgifter gällande ett företags politiska, ekonomiska, kulturella och teknologiska omgivning
- Samarbeta med kollegor och aktivt bidra till att lösa uppgifter
- Kommunicera och presentera (muntligt och skriftligt) slutsatser och metoder till en internationell publik bestående av både specialister och icke-specialister
- Granska och ge respons på andra studenters arbete, samt argumentera för och diskutera om sitt eget bidrag i läraktiviteterna
Innehåll
Kursen ger ett internationellt och kulturellt perspektiv på management och marknadsföring där vi diskuterar och analyserar den politiska, ekonomiska, kulturella och teknologiska omgivningen. Kursen ger en bred syn på det multinationella företaget och dess globala och lokala omgivning. Ett företag som verkar på en global marknad måste kunna implementera och hantera sina marknadsföringsstrategier på ett effektivt sätt och en del är att organisera sin verksamhet så att det kan möta konkurrensen på globala och lokala marknaden. En del av kursen går ut på att skapa modeller för att lösa marknadsföringsproblem i en internationell miljö och att studera ett företags tillvägagångssätt vid internationalisering.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och grupparbete.
Särskild behörighet
Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i företagsekonomi. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska B/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska ges undantag på kravet på Sv B/Sv 3.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), Uppgift som lämnas in i direkt koppling till seminarierna, 1 hp, betyg Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 4 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Skriftlig tentamen (TEN1), 5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Projekt (PRO1), 5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Aktivt deltagande i seminarierna krävs.
Projektet ska redovisas muntligt och skriftligt i två steg. Betyget inkluderar också opposition.
Slutbetyget beräknas som ett genomsnitt av betygen för de olika momenten. Alla delar måste vara avklarade för att ett slutbetyg ska ges.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 7,5 hp med EFO215 Marketing Issues in an International Context och 7,5 hp med EFO216 Global and Local Marketing Strategies.