Kursplan - Verksamhetsförlagd utbildning 2 - förskollärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU166
Giltig från
Vårtermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-11-18
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Kompendier
Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning
Lärarutbildning, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (UKK), Mälardalens Högskola. Rev. Ht 2016,
Webbadresser
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdepartementet, 2011
Övrigt
Handbok för verksamhetsförlagd utbildning
Lärarutbildning, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (UKK), Mälardalens Högskola. Rev. Ht 2016,
Litteratur i tidigare kurser eller av handledaren föreslagen, som kan ses som relevanta i sammanhanget.
-
Kompendier
Handbok för verksamhetsförlagd utbildning
Mälardalens högskola, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning
Mälardalens högskola, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Webbadresser
Övrigt
Samt övrig litteratur i tidigare kurser, eller av handledaren föreslagen, som kan ses som relevant i sammanhanget.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utifrån sina ämneskunskaper och förskoledidaktiska kunskaper ska få tillfälle att planera, organisera och leda verksamhet i syfte att skapa god lärmiljö i förskolan och utveckla ett reflekterat förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. granska, problematisera och reflektera över egna och andras handlingar i förhållande till den människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling som samhället genom läroplan för förskolan ger uttryck för
2. granska, problematisera och reflektera över den egna kommunikativa kompetensen och visa på strategier för egen utveckling
3. identifiera och välja innehåll och metoder för verksamheten ur förskoledidaktiskt perspektiv för att främja barns meningsskapande
4. utifrån barns olika erfarenhet, behov och förutsättningar föreslå, leda och utvärdera pedagogiska aktiviteter i förskolepedagogiskt arbete och synliggöra estetiska lärprocesser både som metod och innehåll
5. visa didaktisk medvetenhet om IT som pedagogiskt verktyg
6. dokumentera, diskutera och problematisera sina erfarenheter utifrån förskoledidaktiskt perspektiv
Innehåll
- Människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling
- Läroplan för förskolan
- Påverkansfaktorer i förskolan
- Kommunikativa kompetenser
- Förskoledidaktik och estetiska lärprocesser
- IT som didaktiskt verktyg
- Dokumentation
- Praktisk yrkesteori
Undervisning
Askultera och observera. Utifrån ämneskurser inom förskoledidaktik självständigt planera, organisera, genomföra och utvärdera pedagogiska aktiviteter under handledning av fältförskolans/övningsförskolans lärarutbildare.
VFU-besök med handledning utförs av högskolans lärarutbildare.
Särskild behörighet
Verksamhetsförlagd utbildning 1 7,5 hp, Förskolepedagogiskt område 30 hp, vari ingår Barns utveckling och lärande i förskolan del I 7,5 hp, samt Utbildningsvetenskaplig kärna 22,5 hp.
Examination
PRA1, verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp, fullgjord verksamhetsförlagd utbildning och dokumentation i studentbok, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G). Muntlig och/eller skriftlig redovisning.
För VG på kursen ska PRA1 ha betyget Väl Godkänd.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Obligatorisk närvaro, minst 35 timmar per vecka, krävs under den verksamhetsförlagda utbildningen. Dokumentation ska ske i Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning som också är underlag för examination. Vid icke godkänd VFU ges ett nytt prövningstillfälle.
Student som av arbetsplats där den verksamhetsförlagda utbildningen bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för Mälardalens högskola framkommer särskilda skäl som utvisar att studierna måste avbrytas.
För ytterligare information se anvisningar i Handbok för verksamhetsförlagd utbildning och Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning.