Kursplan - Examensarbete i informationsdesign
Omfattning
15 hp
Kurskod
ITE317
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2E (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2013-02-14
Reviderad
2015-02-02
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Övrigt
Litteraturen väljes i samråd med handledaren.
Akademin för innovation, design och teknik,
Syfte
Syftet med kursen är att studenterna självständigt ska formulera, planera och metodiskt fullfölja ett vetenskapligt förankrat designarbete samt redogöra för detta i en rapport.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna uppvisa:
- fördjupad kunskap i ämnet informationsdesign, inbegripet ämnets vetenskapliga grund, tillämpliga metoder och arbetssätt, samt fördjupad kunskap i den valda inriktningens metoder och tekniker
- förmåga att tillämpa relevant forskning, litteratur, teorier, metoder och tidigare beprövad erfarenhet för att genomfölja den designprocess som resulterar i en vetenskapligt grundad informationsdesign
- fördjupade kunskaper att metodiskt söka, samla in, bearbeta, analysera och kritiskt värdera källor och empirisk data
- en fördjupad förståelse för etiska problem och ställningstaganden inom relevant forskning och designpraktik
- färdigheter i att respondera och opponera på ett vetenskapligt grundat examensarbete, såväl muntligen som skriftligen
Innehåll
Kursen utgörs främst av ett individuellt designarbete på teoretisk och vetenskaplig grund.
Arbetet redovisas i en rapport.
Respondering vid ett examinerande seminarium.
Muntlig och skriftlig opposition på ett annat examensarbete.
Inom ramen för kursen erbjuds vissa föreläsningar med frivilligt deltagande.
Undervisning
Handledning enskilt och/eller i grupp.
Särskild behörighet
120 hp informationsdesign:
- 60 hp informationsdesign vari ingår kommunikationsteori, grafisk form, kognitiva processer, berättarteknik, gestaltning av information samt forskningsprocesser eller motsvarande förkunskaper.
- 60 hp informationsdesign inom någon av inriktningarna textdesign, informativ illustration eller rumslig gestaltning eller motsvarande förkunskaper.
Examination
Projekt (PRO1), Självständigt vetenskapligt grundat gestaltande arbete (examensarbete), 15 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Nio veckor är avsedda för bland annat litteraturstudier, empirisk datainsamling och designarbete. En vecka är avsedd för förberedande av respondering och opposition. Den som har antagits till och registrerats på en kurs har rätt till handledning, dock endast under aktuell kursperiod. Om examensarbetet inte är färdigställt inom ordinarie kursperiod kan studenten ansöka om extra handledningstid hos avdelningschefen. Huvudregeln är att inte tillåta utökad handledningstid. Vid särskilda skäl kan utökad handledningstid godkännas av avdelningschef eller annan person enligt delegationsordningen.
Bedöms examensarbetet vara underkänt (U) efter framläggning eller ej framlagt vid ordinarie examinationstillfälle krävs omexamination. Det innebär att studenten genomför ett nytt arbete, eller vidareutvecklar pågående arbete, avhängigt examinators bedömning. Omexamination är begränsad och erbjuds fem (5) tillfällen utöver ordinarie examinationstillfälle. Därefter kan examensarbetet inte omexamineras. Examensarbetet ska läggas fram för examination inom fjorton (14) månader efter ordinarie kursstart. Därefter kan examensarbetet inte läggas fram för examination. Studenten måste då skicka in ett nytt förslag till examensarbete (PM) för att kunna genomföra kursen. PM bedöms av sakkunniga och examinator.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd