Kursplan - Kunskapsfilosofi
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
INO211
Giltig från
Vårtermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2015-02-02
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursens centrala innehåll är vetenskap och praktisk kunskap och relationen där emellan som är en viktig utgångspunkt för kunskapsutveckling inom huvudområdet innovationsteknik. I kursen uppmärksammas därför olika kunskapsformer och kunskapande aktörer och hur dessa är relaterade till varandra.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för olika kunskapsteoretiska perspektiv och forskningstraditioner, hur de relateras till varandra samt dess relevans för forskning inom huvudområdet innovationsteknik,
2. redogöra för olika sätt som forskare och praktiker kan interagera och samproducera kunskap, samt deras styrkor och svagheter i utveckling av vetenskaplig och användbar kunskap,
3. problematisera innovation utifrån olika kunskapsteoretiska perspektiv, och dess konsekvenser för hur innovation kan bedrivas i en viss praktik,
4. självständigt resonera om och visa hur man analyserar ett empiriskt material utifrån ett valt kunskapsteoretiskt perspektiv samt
5. Värdera etiska aspekter och problematisera praktikerns/forskarens roller och intressen i kunskapsutveckling.
Innehåll
Kursen behandlar olika perspektiv och förhållningssätt till kunskap och vetenskap. Forskningstraditioner som positivism, hermeneutik och pragmatism tas upp samt kunskapsteoretiska perspektiv som systemteori och socialkonstruktivism. Därutöver behandlar kursen vad som kännetecknar ett etiskt och kritiskt vetenskapligt förhållningssätt. Både praktisk och teoretisk kunskap behandlas. Studenterna får sedan problematisera innovation utifrån olika perspektiv.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och workshops.
Särskild behörighet
Avslutat kursen Teknik och vetenskapsteori, 7.5 hp eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 4,5 hp, (examinerar lärandemål 1, 2 och 4), betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Gruppuppgift (GRU1), 2hp, (examinerar lärandemål 3 och 5), betyg Underkänd (U), Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 1 hp, (examinerar lärandemål 3 och 5), betyg Underkänd (U), Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd