Kursplan - Kreativ konceptutveckling 1
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
INO235
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2015-02-02
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Design thinking for the greater good - innovation in the social sector
Columbia University Press, 2017 - 352 sidor
ISBN: 978-0-231-17952-2 LIBRIS-ID: 21652016
Övrigt
Artiklar tillkommer under kursens gång
Akademin för innovation, design och teknik,
-
Övrigt
kurslitteratur består av ett antal artiklar som fastställs löpande under kursens gång och är tillgängliga via bibliotekets databaser.
Akademin för innovation, design och teknik,
-
Artiklar
Design Thinking, Harvard Business Review June
., 2008
Informing our intuition: Design research for radical innovation, Rotman Magazine Winter 2008
., 2008
Using Research to Foster and Predict Successful Innovation: The Resolve Office System Design Management Journal Vol. 12, No. 3,
., 2001
Referenslitteratur
Human-Centered Design Toolkit: An Open-Source Toolkit To Inspire New Solutions in the Developing World by IDEO
., 2011
Design methods 1 : 200 ways to apply design thinking
1. ed. : Topanga, Calif. : Design community college Inc., 2012 - 382 pages
ISBN: 9780988236202 LIBRIS-ID: 13760812
Syfte
Kursen syftar till att ta fram konceptförslag för att lösa problem identifierade hos uppdragsgivare. Konceptförslagen ska baseras på tidigare kunskaper och kontextuell förståelse genom att stimulera studenterna att använda interaktiva och empatiska metoder och verktyg för att uppnå detta.
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
1. definiera uppdrag tillsammans med uppdragsgivare, utifrån en bred förståelse av ett problemområde,
2. identifiera relevanta kunskapsområden att studera utifrån uppdrag,
3. planera aktiviteter i projekt för grupp och individ,
4. identifiera och hantera relevanta metoder och verktyg för datainsamling och analys,
5. visa hur framtagna koncept bygger på analys av insamlad data samt
6. löpande presentera, kommunicera och reflektera över plan och utfall.
Innehåll
Studenterna kommer att enskilt och i grupp använda och fördjupa sin kunskap i designprocesser genom att utifrån ett givet problemområde analysera och självständigt inhämta kunskap om området samt generera idéer och designförslag. Kursen baseras på samverkan med uppdragsgivare.
Undervisning
Kursen består av workshops, textseminarier, föreläsningar, studiebesök och handledning parallellt med praktiska moment/övningar. Kursen förutsätter kontinuerligt och aktivt deltagande både under och vid sidan om schemalagd undervisning. Studier bedrivs såväl i grupp som individuellt.
Särskild behörighet
Avslutade kurser om minst 55 hp.
Examination
Projektuppgift (PRO1), grupparbete, 5,5 hp, (examinerar lärandemål 1-6), betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL1), individuell inlämning, 0,5 hp, (examinerar lärandemål 2 och 6), betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL2), individuell inlämning, 0,5 hp, (examinerar lärandemål 4 och 6), betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL3), individuell inlämning, 1 hp, (examinerar lärandemål 5 och 6), betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med KIN360 Projektarbete innovationsteknik 7,5 hp.