Kursplan - Idé- och konceptutveckling
Omfattning
15 hp
Kurskod
INO330
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2015-02-02
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Samhällsvetenskapliga metoder
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 690 s.
ISBN: 978-91-47-09068-6 (hft.) LIBRIS-ID: 12056661
Tjänsteinnovation
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 158 s.
ISBN: 9789144095127 LIBRIS-ID: 16507758
Artiklar
An integrative framework of value. Working Paper. Coventry: Warwick Manufacturing Group. Service Systems Research Group Working Paper Series (Number 03/12)
., 2012
Benefits of co-design in service design projects, International Journal of Design, 5(2)
., 2011
Referenslitteratur
Tolkning och reflektion : vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 616 s.
ISBN: 9789144046150 LIBRIS-ID: 10142109
Design methods 1 : 200 ways to apply design thinking
1. ed. : Topanga, Calif. : Design community college Inc., 2012 - 382 pages
ISBN: 9780988236202 LIBRIS-ID: 13760812
Democratizing innovation
Cambridge, Mass. : MIT Press, cop. 2005 - x, 204 s.
ISBN: 0-262-00274-4 LIBRIS-ID: 9873593
URL: Fulltext
Learning in the field : an introduction to qualitative research
2. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage, cop. 2003 - xix, 369 s.
ISBN: 0-7619-2651-8 LIBRIS-ID: 9059035
Artiklar
The set of European Commission Foresight fiches, analysing global trends to 2030, which was developed in the preparation of The Future of Europe is Science report, is now available. This report was presented by the Presidents Science & Technology Advisory Committee (STAC) at the "Future of Europe
Akademin för innovation, design och teknik,
Övrigt
Till litteraturen tillkommer även förslag på ytterligare referenslitteratur samt vetenskapliga artiklar och andra kortare texter framtagna av lärare eller student inom ramen för de olika examinationsmomenten. Vissa artiklar kommer du som student att kunna hämta hem från antingen Blackboard eller anv
Akademin för innovation, design och teknik,
Syfte
Kursens övergripande syfte är att deltagaren skall utveckla sin förmåga att leda och planera kreativa processer, att använda tekniker för personligt ledarskap samt utveckla sin yrkesidentitet som innovationsvetare. Vidare ger kursen kunskaper i att planera ett mindre forsknings- och utvecklingsprojekt i innovationsteknik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. tillämpa tekniker för kreativitet och idéutveckling för egen del såväl som för andra individer och grupper,
2. tillämpa tekniker för personligt ledarskap och personlig utveckling med fokus på dess tillämpning i innovativ verksamhet samt
3. planera ett mindre forsknings- och utvecklingsprojekt och värdera sådana planer.
Innehåll
Tekniker för kreativitet, lateralt tänkande och idéutveckling.
Personligt ledarskap för innovationsvetare.
Planering av forsknings och utvecklingsarbeten.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, övningar, seminarier, handledning/coaching, studiebesök och projekt.
Kursen examineras genom tre inlämningsuppgifter i samband med lika många seminarier individuellt och i grupp.
Särskild behörighet
45 hp innovationsteknik eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), Inlämning i grupp, 4,5 hp, (examinerar lärandemål 1-3), betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift (INL2), Individuell inlämning, 4,5 hp, (examinerar lärandemål 2), betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift (INL3), 6 hp, (examinerar lärandemål 1 och 3), betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med KIN171 Idé och konceptutveckling 15 hp.