Kursplan - Nyanländas lärande - mottagande, inkludering och skolframgång
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA912
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-12-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att de lärare som deltar ska bidra till att utveckla det egna arbetssättet på sina skolor gällande:
Ökad måluppfyllelse för nyanlända elever genom inkludering, flerspråkighet som tillgång samt alla elevers rätt till god undervisning.
Ökad kunskap om framgångsrik organisation för mottagande av nyanlända elever.
Ökad kunskap om hur undervisning i olika ämnen kan stödja språk- och kunskapsutvecklingen hos elever med annat modersmål än svenska.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna uppvisa
1. Grundläggande kunskap om och verktyg för en systematisk kartläggning och analys av elevens och verksamhetens förutsättningar för att eleven ska nå goda resultat
2. Grundläggande kunskap om utveckling av mottagande och undervisning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
3. Grundläggande kunskap om hur undervisningens utformning ger förutsättningar för nyanlända elever att utvecklas mot de mål som anges i läroplaner och kursplaner
4. Grundläggande kunskap om hur ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt stärker elevens lärande
5. Ökad medvetenhet om betydelsen av lärarnas egna attityder och förhållningssätt och av samarbete
Innehåll
Systematisk kartläggning/uppföljning av verksamhetens och elevens förutsättningar (för att eleven ska nå goda resultat.)
Aktuell forskning om utveckling av mottagande och undervisning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Teorier och aktuell forskning om hur undervisningens utformning ger förutsättningar för alla elever att utvecklas mot de mål som anges i läroplaner och kursplaner
Teorier och aktuell forskning om hur ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt utvecklar elevens lärande
Teorier och aktuell forskning om hur lärares förhållningssätt samt kollegialt lärande bidrar till förbättrad undervisning
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och distansträffar
Särskild behörighet
Denna utbildning är en uppdragsutbildning på uppdrag av Skolverket. Kursen vänder sig till lärare och skolledare som arbetar med nyanlända elever i de olika skolformerna samt även till klasslärare och ämneslärare som vill utveckla sina arbetssätt för att stötta dessa elever.
Se skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning
Examination
Seminarium (SEM1), 3 hp, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL1), 4,5 hp,betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd